Dukko

2013. október 8. kedd, 23:04

50 éves a Porsche 911 - Szuperbogár

Felidézzük az utcai sportkocsiként és versenyautóként egyaránt világhíressé lett típus születésének körülményeit.

Elölről már a szériaváltozatot mutatta a Typ 754 T7, de a hátulján, különösen oldalt még sokat változtattak. A prototípus a gyári múzeum féltve őrzött kincse

A Ferdinand Porsche fiához, Ferryhez köthető 356-os modell sikere arra ösztönözte a zuffenhauseni gyárat, hogy haladjon tovább az úton, és 1959-ben megkezdődtek a nagyobb és erősebb 911-es típus fejlesztésének előkészületei. A Porsche-családban apáról fiúra öröklődött a kivételes műszaki érzék, így nem meglepetés, hogy tanulmányai után Ferry fia, Ferdinand unokája, ifjabb Ferdinand – becenevén Butzi – is a családi vállalkozásban kezdett tevékenykedni, ahol a formatervezés állt hozzá a legközelebb.

1962-es 901 Coupe Prototype. Formailag egyértelmű a rokonság a háttérben álló 356-osokkal

Nem közismert tény, hogy a Porschénél négyüléses autóban gondolkodtak, az első vázlatokat két korabeli elismert konstruktőr, a házon belüli Erwin Komenda, illetve a BMW 507 Roadster-t is megálmodó Albrecht Graf von Görtz készítette. Az 1962-ben formatervezői részlegvezetőnek kinevezett Butzi tetszését azonban egyik terv sem nyerte el, ő hitt a 356-os szellemiségében, és ennek jegyében készítette el a Typ 754 T7 prototípust – mindemellett párhuzamosan a 804-es versenyautóval is foglalkozott.

Teljesen kitöltötte a gépházat a 2,0 l-es, 130 LE-s boxer. 1975-ben a 3,0 l-es Turbo e kezdeti teljesítménynek a duplájára volt képes

A T7 aprólékos finomításával 1963 őszére, a Frankfurti Autószalonra állt össze a 356-utódnak tekinthető 2+2 üléses, 2,0 l-es, léghűtéses, 130 LE-s hathengeres boxerrel szerelt 901, ám 1964-ben, a Peugeot kérése miatt már 911-es típusjelzéssel vette kezdetét az értékesítés.

Segített felpörgetni az eladásokat az olcsóbb 912. 1969-ben leálltak a gyártásával, de 1975-76-ban az USA-ban visszatért 912E jelzéssel

Az üzlet nehezen indult, az újdonság sokkal drágább volt a 356-osnál, ezért annak 1965-ös kifutásakor megjelent az olcsóbb 912-es, farában az előd 1,6 l-es, korszerűsített, 90 LE-s négyhengeresével. Erre már jobban ráharapott a piac, a kivehető tetőpaneles Targa tovább fokozta az érdeklődést, és tucatnyi – leginkább a hajtásláncot érintő – módosítással 1989-ig élt a ma „Classic” jelzővel illetett első generáció.

1966-ban a legizgalmasabb és leggyorsabb német autók közé tartozott a 160 LE-s Porsche 911S. Ezen debütált a Fuchs felni

Szemezgetve a gazdag választékból, az első ütősebb „Elfer” a 160 LE-s 911S volt – 1966-ban erre kerültek fel először a levélmintázatú Fuchs felnik. 1969-től (a nagyobb tengelytávú B széria bevezetésétől) a 912-est megszüntették, mert a 2,2 l-es új motorral fokozatosan minden rést lefedtek: a belépőt a 911T jelentette (125 LE), ezt követte a befecskendezős 911E (155 LE) és a 911S (180 LE). Rendelhető opció volt a félautomata, négysebességes Sportmatic váltó. 1971-től már 2,4 l-es boxer dohogott hátul, az iménti sorrendben 130, 165 és 190 LE-s teljesítménnyel.

Fél évszázados tradíció: gyújtáskapcsoló a kormánytól balra, öt kerek műszer, középen a fordulatszámmérő

A sportmodelleknél a Rennsport monogramot viselő, a versenyautók homologizációjához szükséges utcai RS teremtette meg azt a ma is élő kultuszt, ami a 911-es körüli legendát képezi. Az első modell, az 1973-as, 210 LE-s Carrera 2.7 RS a 356-os mexikói, Carrera Panamericana versenyen elért sikerei után kapta a nevét, és a műfajteremtő kacsafarok szárnyat. Ez a motor szerényebb teljesítménnyel a normál 911 és 911S gépházába is bekerült. Igazi unikumnak számított a Carrera 3.0 RS (230 LE), majd 1975-ben a 930 Turbo – ez a 260 LE-s bestia mutatott rá, hogy a farmotoros elrendezés a vezethetőség rovására megy, az autó még a profi pilótákat is megizzasztotta.

Gyűjtők kedvence a 911 Carrera 2.7 RS. Mai megfelelője a GT3, és ennek versenyváltozata, a GT3 Cup

A hetvenes évek végén a Porsche törölni szerette volna a régimódinak vélt 911-est a programból, az új irányt az 1978-ban az Év autójának is megválasztott orrmotoros 928-as képviselte, de a rajongók nyomására végül megmaradt, és ma is él a klasszikus modell. Az 1989-ben bemutatott, az alapmodellnél 3,6 l-es, 250 LE-s 964-es sorozat újdonsága a választható összkerékhajtás volt (Carrera 4), a 996-os generációtól pedig léghűtés helyett vízhűtést alkalmaznak.

911 SC 3.0 Cabriolet – az 1977-ben bevezetett, korszerűsített SC változatnál vezették be az első teljesen nyitott karosszériát

A Porsche 911 ma népszerűbb, mint eddig bármikor, ráadásul a legújabb, 991-es generáció formatervezése – amit sokan már most a valaha gyártott legszebb Elfernek tartanak – egy tehetséges magyar dizájnerhez kötődik, a zalai születésű Varga Péter személyében. A 911-es kínálat csúcsmodellje 1975-től mindig a Turbo, illetve ennek különleges változatai (Turbo S, GT2).

Hatalmas hátsó szárnyáról, széles kerékjáratairól azonnal felismerhető a 930-as kódjelű 911 Turbo – 1978-tól 3,3 l-es, 300 LE-s motorral kínálták. A gazdagok rajongtak érte, de gyorsan vezetni kevesen tudták, volt, aki már a szalonból hazamenet összetörte…

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Autoalkatreszonline24.HU

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Porsche 917 No.1

1969-ben, Genfben mutatta be a Porsche a 917-est, amely...

Kapható a májusi Retro Mobil!

A főbb témák: BMW Isetta 300, Toyota tanulmányautók, folytatódik...

Oldtimer Show 2019

14. alkalommal rendezték meg az Oldtimer Show-t, Budapesten a...

Történelem: Jaguar XJ

Az utolsó Jaguar, amely még a gyáralapító Sir William...

Megjelent az áprilisi Retro Mobil!

A főbb témák: BMW 320/6, Drauz karosszériák, Citroen 2...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás