Dukko

2013. június 24. hétfő, 18:31

100 éves az Aston Martin - Centenárium

Két világháború és több csődeljárás sem tudta megakadályozni, hogy az Aston Martin sikeres legyen.

1922-es Aston Martin 11 HP, a Zöldborsó. A furgon hátulján jól látszik az AM betűkből összefonódó embléma

Lionel Martin és Robert Bamford 1913-ban furcsa módon alapította közös, kensingtoni járműgyártó üzemét. Martin saját tervezésű, 1908-as Isotta-Fraschini alvázra szerelt Coventry-Simplex motoros kocsival versenyzett, és megnyerte az Aston-Clintonban rendezett futamot – innen jött az ötlet a közeli Aston domb nevének felvételére. Az első Aston Martin 1915-ben elkészült, de a sorozatgyártás beindítását késleltette az első világháború.

Kétszemélyes Aston Martin 15/98 túrakocsi 1937-ből – ebben az évben összesen 140 autót szereltek össze

A húszas években a versenyzésre koncentráltak (Bamford 1920-ban kiszállt, 1945-ben pedig elhunyt), a bel- és külföldi sikerek sem maradtak el, de a szerény értékesítés miatt a vállalat 1924-ben csődbe ment. Lionel Martin két évvel később távozott, a cég irányítását Lady Charnwood, Bill Renwick és Augustus Bertelli vette át Aston Martin Motors néven – Renwick és Bertelli egyetlen közös autója a Buzzbox volt. 1926 és 1937 között Bertelli egy személyben volt műszaki igazgató és főtervező, leginkább nyitott, sportos, kétüléses autókat alkotott, melyek jó eredményeket értek el Le Mans-ban, a Mille Miglia-n és a Targa Florio-n.

Eredetileg a 15/98-as túrakocsi motorjával építették a csővázas Atom tanulmányt, az erőforrást 1944-ben újabb 2,0 l-esre cserélték. Az autó ma az Aston Martin Heritage féltett kincse

A gazdasági világválság pénzügyileg újra megtépázta az Aston Martint, előbb L. Prideaux Brune próbált segíteni, majd 1936-ban Sir Arthur Sutherland vásárolta meg. 1939-ben Claude Hill ígéretes, alumínium karosszériás, független felfüggesztéses prototípust tervezett, de az Atom egyedi példány maradt, az üzem a második világháborúban repülőgép alkatrészeket gyártott.

Egyszerű, mégis modern formájával, megbízható technikájával a DB2 kupé szó szerint új korszakot nyitott. Létezet négyüléses karosszériával is

1947-től két évtizeden át élte virágkorát az Aston Martin. A gazdag traktorgyáros, David Brown 20 ezer angol fontért felvásárolta a gyárat – állítólag a The Times apróhirdetésében bukkant rá a lehetőségre -, és rövid időn belül megszerezte mellé a Lagondát (itt 1961-ig készültek önálló márkanéven autók), és Newport Pagnellben a Tickford karosszériagyártó üzemet, amely a Gaydonban felhúzott új központ 2003-as átadásáig az Aston Martin főhadiszállása volt.

DBR1 – eddig az első és egyetlen abszolút Le Mans-i Aston Martin győzelem fűződik hozzá. Az autó megvan, nagyszabású oldtimer versenyek sztárja, de legendás pilótái sajnos már elhunytak

A Brown-érában a tulajdonos monogramját viselték a típusok, és a korszaknyitó, 1950-es DB2 bőven adott okot az ünneplésre. A 2,6 l-es, soros hathengeres, DOHC motort az egykori Bentley Motoros Limited alapító, a Lagondánál mérnök Walter Owen Bentley, az alvázat pedig Frank Feley tervezte. A típus egyből kategóriagyőzelmet szerzett Le Mans-ban, és 1953-ra elkészült a kényelmesebb, 2+2 üléses DB2/4 változata. Az utcai kocsik mellett a gyár 1956-tól DBR jelzés alatt fejlesztette a versenyautókat, a DBR1 méltó ellenfele volt a Ferrariknak, és 1959-ben a Carroll Shelby – Roy Salvadori páros megnyerte vele az abszolút első helyet a Le Mans-i 24 óráson.

Aston Martin DB4 – a karosszéria az olasz Touring munkája, a csupa alumínium, 240 LE-s motor 3,7 l-es, soros hathengeres

A DB4 (1958-63) lemezruháját már a legnevesebb olasz fémszabászok varrták (Touring, Zagato), a Volante kabrióként is piacra dobott DB5 (1963-65) a mozi hős James Bond szolgálati járgányaként tett szert örök hírnévre, a sort pedig a DB6 (1965-69) zárta. A szögletesebb, modernebb DBS (1967-72, 1969-től 5,3 l-es, V8-assal is) nálunk a Minden lében két kanál című sorozatból ismerős, ahol Roger Moore – alias Lord Brett Sinclair – használt ilyen luxus sportkupét.

Előremutatónak szánt kockaságával nem aratott sikert az 5,3 l-es V8-assal mozgatott Aston Martin Lagonda (1976-90), igaz, Károly herceg tetszését elnyerte

Az olajválság idején az Aston Martin újra csődbe ment (1974), David Brown eladta a gyárat, ahol csak 1976-ban indult újra a termelés. Innentől 10 évnyi vergődés, többszöri tulajdonosváltás következett, a típusok (V8, Virage, Vantage) nem lettek sikeresek, majd 1987-ben, úgymond révbe érve a Fordhoz került a márka. A 90-es évektől, az új, korszerű DB típusokkal nyereséges és a legfelsőbb vásárlói körökben is elismert lett az Aston Martin, de ez már egy másik történet.

1969-89 között 4021 darab Aston Martin V8 készült Newport Pagnellben, beleértve a Vantage és a nyitott Volante változatokat. A háromfokozatú automataváltó helyett ötgangos ZF kéziváltóval is rendelhették a sportos úriemberek

A Retro Mobil újság 2013/3. számában megjelent cikk online változata.

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Autoalkatreszonline24.HU

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Porsche 917 No.1

1969-ben, Genfben mutatta be a Porsche a 917-est, amely...

Kapható a májusi Retro Mobil!

A főbb témák: BMW Isetta 300, Toyota tanulmányautók, folytatódik...

Oldtimer Show 2019

14. alkalommal rendezték meg az Oldtimer Show-t, Budapesten a...

Történelem: Jaguar XJ

Az utolsó Jaguar, amely még a gyáralapító Sir William...

Megjelent az áprilisi Retro Mobil!

A főbb témák: BMW 320/6, Drauz karosszériák, Citroen 2...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás