Technikum

2013. június 4. kedd, 11:54

100 éves a budapesti taxi - Szürkétől a pepitáig

1913 nyarán, Benz és Marta járművekkel vette kezdetét Budapesten a géperejű bérkocsikkal történő személyfuvarozás, azaz a taxizás.

Autótaxi székház a Kerepesi út 15. szám alatt. Az épület ma is áll, és ugyanúgy a Főtaxi Zrt. központja

A szürkére festett járművei után csak Szürketaxinak hívott Autótaxi Budapesti Automobil Közlekedési Rt. 1913 decemberében, a Magyar Automobil Rt. Arad (Marta), valamint a Benz Magyar Automobil és Motorgyár Rt. taxi-üzemeinek egyesülésével jött létre. A két cég fél évvel korábban kapott engedélyt Budapest Székesfőváros Tanácsától, hogy 200 Marta és 50 Benz bérkocsival személyfuvarozást végezhessen. Az összevont vállalat élén a Magyar Posta korábbi mérnöke, Haltenberger Samu állt. Az első világháború megtörte a cég fejlődésének lendületét, de a gazdasági világválság idején két konkurensét is bekebelezte: az Általános Gépkocsiközlekedési Rt. 1932-ben teljesen megszűnt, míg a Budapesti Autóbusz Közlekedési Rt. (BART) taxi részlege évekig önállóan működött a normál taxik mellett városnéző buszokat és vidéki túrakocsikat is üzemeltető Autótaxi felügyelete alatt.

Hőskor: balra aradi gyártású Marta, jobbra magyar MÁG kiskocsi az 1910-es években, a Keleti pályaudvar mellett, még az első világháborút megelőzően

1947 februárjában a Magyar Országos Gépkocsi Üzemi Rt. és az Autótaxi összevonásával megszületett az államosított MOGÜRT-Autótaxi – a kocsikon megjelent a piros-fehér pepita jelzés, és ekkor vetettek véget az 1925-től piros, majd kék autókkal engedélyezett magántaxizásnak. 1948-tól már Autótaxi Nemzeti Vállalat, 1951-től Fővárosi Autótaxi Vállalat volt a hivatalos elnevezés, a köznyelvben pedig hamar gyökeret eresztett a Főtaxi, amely mellett az 1993-as privatizáció után is kitartott az új részvénytársaság.

Utasokra váró Magomobil taxik és nyitott városnéző autóbuszok a Várban, az 1940-es évek elején

A 30-as évek közepéig hatályban lévő, a hazai ipart védő rendelet miatt sokáig csak magyar, zömében MÁG (Magyar Általános Gépgyár Rt.) gyártmányokból állt a járműflotta. 1924-től a négyhengeres Magomobil kiskocsi, a hathengeres Magosix nagy kocsi tarifával közlekedett, karosszériájukat az Autótaxi készítette a saját, Kerepesi úti műhelyében. 1937-ben szintén házilag alakították át a MÁVAG-Fordokat, amelyek nem váltak be. A közismertebb külföldi típusok közül a FIAT 1100, a Skoda 1102, és az 1947-ben vásárolt Renault Juvaquatre említhető.

Még a jobb oldalon, kívül hordta a taxamétert a Skoda 1102. A két betűből és három számból álló rendszámot 1958-ig használták

A második világháború után a szocialista gyártmányok kerültek fókuszba. A szovjet Pobeda, majd ennek lengyel licenc változata, a Warszawa (többféle típussal, köztük gyári taxi kivitelben) szervesen hozzátartozott a budapesti utcaképhez – az utolsó „Varsókat” 1972-ben selejtezték. A kétütemű Wartburg 311-esek 1956-ban, a Moszkvics 402-esek 1958-ban érkeztek, mint kiskocsik, a luxust 1960-tól a tágas és kényelmes Volga M21 testesítette meg, nagy kocsiként és vidéki túrakocsiként egyaránt.

Nagy reményeket fűztek a Wartburg 311-eshez, de a 402-es és 407-es Moszkvicsok jobban bírták az igénybevételt – az NDK típusból csak 110-et, a szovjetből viszont 634-et vásároltak

A 60-as évek elejére sikerült felszámolni a korábbi esztendőkre jellemző krónikus járműhiányt: a Főtaxi 1955-ben alig 500 kocsit üzemeltetett, ez a szám 1962-re átlépte a bűvös 1000-et. Sokat mondó adat, hogy 1970-ben 934 Warszawa, 192 Volga, 555 Polski Fiat és 98 egyéb autóval 12,7 millió fuvart teljesítettek.

Tessék beszállni! Egyenruhás, tapaszalt sofőrök vezették a nagy kocsi kategóriás Volgát, amely túraautóként is az utazóközönség rendelkezésére állt

A szervizelés szempontjából célszerű típusegységesítés miatt a 70-es, 80-as évek meghatározó budapesti taxija a Zsiguli/Lada (VAZ 2101 limuzin, 2102 Combi) lett – 1973-ban a 2100 autóból álló flotta 90 százalékát már ez a típus tette ki. A privatizáció után a Ladák száma gyors ütemben csökkent, átadva helyüket a nyugati típusoknak: az első, egységesen sárga FIAT Tipo, FIAT Brava és SEAT Toledo pepita taxikra vélhetően a fiatalabb korosztály tagjai is jól emlékeznek.

1971-es életkép: Zsiguli, Warszawa 223, Polski Fiat 125p sorakozik egymás mellett a Prielle Kornélia utcai műhelyben – a szovjet autó már a jövőt, a két lengyel a múltat és a jelent képviselte. Három műszakban zajlott a karbantartás, és amíg a Warszawákkal állandóan foglalkozni kellett, addig a Zsiguli-korszak elején a délutános csoport sokszor unatkozott

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Autoalkatreszonline24.HU

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Porsche 917 No.1

1969-ben, Genfben mutatta be a Porsche a 917-est, amely...

Kapható a májusi Retro Mobil!

A főbb témák: BMW Isetta 300, Toyota tanulmányautók, folytatódik...

Oldtimer Show 2019

14. alkalommal rendezték meg az Oldtimer Show-t, Budapesten a...

Történelem: Jaguar XJ

Az utolsó Jaguar, amely még a gyáralapító Sir William...

Megjelent az áprilisi Retro Mobil!

A főbb témák: BMW 320/6, Drauz karosszériák, Citroen 2...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás