Dukko

2013. április 28. vasárnap, 05:50

Facel történet - Csillaghullás

Egy évtizeden át tündökölt a luxusautó-márkák azúrkék egén a francia Facel csillaga, aztán amilyen gyorsan felragyogott, úgy ki is hunyt.

Oldalankénti szimpla fényszórójáról és hagyományos szélvédőjéről könnyen felismerhető az első Vega. A név a Lant csillagkép legfényesebb csillaga, és állítólag Daninos bátyja, a híres író-humorista Pierre javasolta

A Facel 1954 és 1964 között színesítette a luxusautók kínálatát, de az üzlet alapjait 1938-ban rakta le Jean Daninos. A Loire-menti Facel Métallon (a Facel mozaikszó, jelentése Forges et Ateliers de Construtction d’Eure et Loire) fémmegmunkálással foglalkozott, a német megszállás idején pedig repülőgép hajtóműveket, teherautókat gyártott. A tulajdonos a háború után csak autókkal foglalkozott, a Facel 1949-től Panhard és Simca sportkarosszériákat készített, valamint részt vett a francia Ford, a Cométe összeszerelésében. Az önálló autógyártás felé vezető úton néhány Bentley komolyabb átalakítása volt a végső állomás, majd 1954-ben, a Párizsi Autószalonon már a Facel első saját típusa, a csillagról elnevezett Vega állt az érdeklődés középpontjában.

Hátsó lámpáival és diszkrét uszonyaival a Cadillac Series 62 rokonának mutatja magát az FV3. Laprugós, merevtengelyes hátsó futóműve is tengerentúli vonás

A csővázas, elöl tekercsrugós, kettős háromszög lengőkaros, hátul laprugós, merevtengelyes, zömmel B oszlop nélküli kupé, ritkábban nyitott kabrió karosszériás Vega 1956-tól Vega FV jelzéssel futott, és 1959-ig négyszer módosították – ezeket sorban arab számokkal jelölték, az FV4-esnél Typhoon kiegészítéssel. A kiviteltől függően 4,5, 4,8, 5,0, 5,4, 5,8 vagy 6,3 l-es, V8-as motorokat a DeSoto/Chrysler szállította, és a széria két-, illetve háromsebességes Torqueflite automataváltó mellett 1958-tól négyfokozatú, francia Pont-á-Mousson kéziváltót rendelhettek a vevők.

HK500, a legerősebb és legnépszerűbb Vega. Annyi készült belőle, mint az előző négy FV-ből összesen, azaz cirka 440 darab

Az 1959-es csúcsmodell, az FV-t váltó HK500 a Typhoon erősebb, 383 köbhüvelykes (kb. 6,3 l-es), 360 LE-s motorjával 8,5 másodperc alatt gyorsult 0-100 km/órára, végsebessége megközelítette a 240 km/órát. A Vega nem volt tucatáru, 1961-ig kb. 850 autó hagyta el az üzemet.

Gyűjtők féltve őrzött kincse a Lincoln és Cadillac típusok ihlette Excellence, amelynek hátsó ajtaja a menetiránnyal ellentétesen nyílik. 72 ezer új francia frankba került 1961-ben – egy Renault Dauphine akkor 6 ezret kóstált

Az utód Facel II (1961-1964) változatlan mechanikával, de szögletesebb karosszériával készült, a különálló fényszórók közös bura alá kerültek, és csökkentették a szélvédő oldalra ívelését. A négyajtós, B oszlop nélküli, 156 példányban gyártott, 5,3 méter hosszú Excellence limuzin három generációt ért meg (EX, EX1 és EX2, 1958-1964), legerősebb változatát 6,3 l-es, 390 LE-s motor mozgatta. A Facel sikerére, presztízsére jellemző, hogy a világsztárok megszerették és elfogadták: többek között Ava Gardner, Christian Dior, Pablo Picasso és Ringo Starr is ezzel a márkával járt.

Új szélvédővel, szögletesebb karosszériával érkezett a Facel II. A közös bura alá rejtett dupla fényszóró az amerikai piacos Mercedes-Benz W108-ast idézte

A Facel bukását Jean Daninos álma, a teljesen francia luxusautó idézte elő. A Vegánál kisebb és olcsóbb, 1960-tól forgalmazott Facellia saját fejlesztésű, négyhengeres, 1,6 l-es, 115 LE-s motorját a Pont-á-Mousson gyártotta, de a megbízhatatlan erőforrás megtépázta a Facel hírnevét. A végén már az sem segített, hogy Facel III néven a Volvo P1800 motorjával szerelték. A legnagyobb eladási veszteség Észak-Amerikában érte a fokozatosan térdre rogyó céget, amit csak tetézett, hogy mind a Facel II, mind az Excellence felett eljárt az idő, az európai és az amerikai konkurensek előrébb jártak.

Minden az, aminek látszik, tehát bőr, fa és fém. Az anyagok harmóniáját a műszerfal stílusos kialakítása fokozza: utánozhatatlan, ahogy a bútorzat lezser eleganciával leköveti a szélvédő ívét. Szélesebb középkonzolt és több műszert kapott a Facel II. A „lebegő”, szélvédőre ragasztott belső visszapillantó ekkor még nem volt divat

A Facel utolsó próbálkozása a 2,8 l-es, Austin-Healey motoros Facellia volt, mint Facel 6, de már későn: 1964-ben a franciák utolsó önálló luxusautó márkája is eltűnt a süllyesztőben, akárcsak korábban a Bugatti, a Delage, vagy a Delahaye.

2+2 üléses kupé, valamint kabrió karosszériával egyaránt megjelent a Facellia, mint a Mercedes-Benz 190 SL és az Alfa Romeo 2000 Spider riválisa, de siker helyett a lejtőn indította el a céget

 

A Retro Mobil újság 2013/2. számában megjelent cikk online változata

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Autoalkatreszonline24.HU

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Kapható az augusztusi Retro Mobil!

A főbb témák: Citroen C4, Skoda 120 GLS, Mávaut-Ikarus...

Motorversenyek 1948-1971

Schwanner Endre, korszakának kiemelkedő technikaisport-fotósának hazai motorversenyeken készült fényképeit...

Elhunyt Lee Iacocca

Hosszan tartó súlyos betegség után, 2019. július 2-án elhunyt...

Hungaroring Classic 2019

A Hungaroring Classic egy csipetnyi autósport-történelem a mogyoródi dombok...

XIV. Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance, Hévíz

Június 15-16-án közel 90 veterán- és luxusautó szállta meg...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás