Dukko

2013. április 6. szombat, 12:53

Szovjet luxusautók - Vezérelv

Tényleg amerikai présszerszámokkal készültek a szovjet luxusautók? Eláruljuk a titkot.

115 km/h-s tempóra volt képes az 5750 mm hosszú, 5,8 l-es, 90 LE-es, soros nyolchengeressel hajtott ZISZ 101. A vászontetős 102-est 110 LE mozgatta

Az első szovjet luxusautók Sztálin utasítására, 1933-ban készültek a leningrádi KP gyárban, de az amerikai Buick „másolatok” minőségével gondok adódtak. A tejhatalmú pártvezér új alapokra helyeztette a fejlesztést, és a gyártást a róla elnevezett ZISZ (Zavod Imenyi Sztalina) vette át, amely eredetileg AMO néven, 1917-ben jött létre tehergépkocsik összeszerelésére.

Korabeli Opel Kadettre hasonlít a ZISZ 101A frontrésze, amely mögött a 102-es kabrió motorja található. Pótkerekét régimódian oldalt hordta

A 90 LE-s, hétszemélyes ZISZ 101 alaptípust 1936-ban mutatták be, ezt két évvel később követte a négyajtós, de nyitott 102-es, már 110 LE-s motorral. 1940-ben jelent meg a 102-es erőforrásával szerelt 101A, amely módosított frontrészéről könnyen felismerhető. Ezekből a modellekből összesen kb. 8800 darab készült, zömmel fekete színben.

ZISZ 110A betegszállító – azon kevés típusváltozatok egyike, amely nem fekete vagy sötétkék fényezéssel készült

A második világháború alatt a ZISZ részben leállt, gépsorait elrejtették, részben teherautókat gyártott a hadseregnek. A luxusautókkal azonban megkülönböztetett figyelemmel foglalkoztak. Sztálin vadonatúj kocsit rendelt, és beleszólt a mérnöki munkába is. Szeretett márkája az amerikai Packard volt, a régi Super Eight 180 kivitelt kedvelte, ezért a ZISZ 110 lemezruháját ehhez hasonlóan „öregesre” szabták. Bár a 140 LE-s, 6,0 l-es, soros nyolchengeressel mozgatott, 140 km/h csúcssebességű autó 1942-re elkészült, gyártása csak 1944-ben indult.

2,6 helyett 7,3 tonnát nyomott a páncélozott ZISZ 115, amely a normál kivitel 140 LE-s motorjával csak 100 km/h-ra tudott felgyorsulni. Nagyobb kerekeiről és csúcsosabb dísztárcsáról lehet felismerni

Különféle változatait eltérő betűkkel jelölték, a 110A beteg- és halottszállító, a 110B négyajtós kabrió, a 110V pedig oldalablakos kabrió volt. Néhány normál és V típust taxiként használtak. Dodge alkatrészekkel épült a 4×4-es 110W prototípus, ez szériában 1956-tól 110P jelzéssel futott. A ZISZ piramis csúcsán a 7,3 tonnás, páncélozott 115-ös állt, amiből 1949-52 között 38 darabot szereltek össze. Sztálin halála után Hruscsov szakított a Szovjetunióról negatív képet festő személyi kultusszal. A ZISZ 1956-ban korábbi igazgatója, Lihacsov nevét vette fel: megszületett a ZIL, azaz a Zavod Imenyi Lihacsova.

Szemből nézve a Packard Patrician ikertestvére lehetne a krómtól csillogó ZIL 111. A kabriókból állítólag csak 11 példány készült, három 111V és nyolc korszerűbb 111D

A ZISZ 110-est 1959-ben váltotta a 6,2 méter hosszú, 6,0 l-es, de már V8-as, 140 helyett 200 LE-s ZIL 111, elöl független felfüggesztéssel, automataváltóval, kívánságra légkondicionálóval (ZIL 111A). A 111V kabrióval díszszemléken, diplomáciai fogadásokon reprezentáltak. Követve a nemzetközi divatot, 1961-ben ikerfényszórós front-, illetve kereklámpás farrészt terveztek – ez lett a ZIL 111G, vászontetős testvére pedig a 111D. Az első ZIL-t 1967-ig, a vadonatúj, szögletes, konstrukciójában is modernebb 114-es bemutatkozásáig gyártották.

Hivatalos álláspont szerint: szerényebb díszítés, kevesebb króm, divatos ikerfényszórók – ez a ZIL 111G, orrában 6,0 l-es, 200 LE-s V8-assal

A szovjet luxusautókról tucatnyi legenda kering. Igaz, hogy alkotóik mind formailag, mind műszakilag az amerikai típusokat tekintették mércének, és a gyárakban szétszerelték a Cadillac, a Chevrolet, a Packard modelleket. Igaz, hogy kezdetben vásároltak amerikai gépeket, de az már nem, hogy akár a ZISZ, akár a ZIL présszerszámai megegyeztek a konkurenciával, és a karosszériaelemek csereszabatosak. A Szovjetunióban magánember nem vásárolhatott luxusautót, ezek a járművek a legfelsőbb állami- és pártvezetők, illetve a munkatársaik kényelmét szolgálták.

Hruscsov egy ilyen ZIL 111D kabrióval ajándékozta meg Fidel Castro kubai elnököt. A hírek szerint az autót hajóval, és nem repülőgéppel szállították Havannába

Igaz, hogy minden legyártott ZISZ és ZIL példányról dossziét nyitottak, nyilvántartást vezettek a szerelőmunkásokról, a karbantartásokról, és az adatokat katonai titokként kezelték. Végezetül igaz, hogy a páncélozott ZISZ 115 flotta begyűjtését és megsemmisítését állami rendelettel hagyták jóvá, ahogy az is, ennek ellenére több autó megúszta a beolvasztást, és múzeumba, magángyűjteménybe került.

Retro Mobil újság 2013/1. számában megjelent cikk online változata

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Autoalkatreszonline24.HU

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Kapható az augusztusi Retro Mobil!

A főbb témák: Citroen C4, Skoda 120 GLS, Mávaut-Ikarus...

Motorversenyek 1948-1971

Schwanner Endre, korszakának kiemelkedő technikaisport-fotósának hazai motorversenyeken készült fényképeit...

Elhunyt Lee Iacocca

Hosszan tartó súlyos betegség után, 2019. július 2-án elhunyt...

Hungaroring Classic 2019

A Hungaroring Classic egy csipetnyi autósport-történelem a mogyoródi dombok...

XIV. Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance, Hévíz

Június 15-16-án közel 90 veterán- és luxusautó szállta meg...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás