Menetszél

2013. március 31. vasárnap, 23:51

ÁMG-406 trolibusz pótkocsi (1961) - Húzós

44 éve selejtezték, most újkori fényében ragyog a BKV 923-as pályaszámú trolibusz pótkocsija.

1960 májusában volt az első pótkocsis trolibusz kísérlet a T261-es jelű, átalakított Ikarusszal. A futáspróbát az Ajtósi Dürer soron, a fékpróbát a Hungária körúton végezték. A KPM augusztusban hagyta jóvá a vontatásos üzemet

Budapest tömegközlekedésének fejlődése nem tudott lépést tartani az 1950-es években felmerülő igényekkel. A földalatti vasút építését leállították, a villamosok és a buszok pedig utasokkal degeszre tömve cammogtak. A férőhelyek növelése érdekében a Fővárosi Autóbuszüzem (FAÜ) 1954-ben pótkocsis szerelvénnyel kísérletezett. A módszer nem vált be, ám kényszerűségből bevezették, hogy legalább a kifutó vonalakon csökkenjen a zsúfoltság. A FAÜ a székesfehérvári Általános Mechanikai Gépgyártól (ÁMG, 1963-tól az Ikarus gyáregysége) vásárolt Ikarus 60 típusú autóbuszelemekből épített pótkocsikat, illetve selejtezett Ikarus 30-asokat alakított át vontatmánynak. A szenvedésnek a házi találmány, a csuklós autóbusz vetett végett, a FAÜ 1960-tól berendezkedett a „harmonikások” gyártására, az ÁMG pótkocsik pedig a Fővárosi Villamosvasút (FVV) trolibuszüzeméhez kerültek.

Rengeteg munkát adott a 26 ülő és 15 álló utasra méretezett belső, gyakorlatilag a teljes berendezést újra kellett gyártani. Nagyon szépek az elhúzható ablakok alumínium keretei, a légcserét két tetőszellőző is segítheti

Első körben 20 darab kék-ezüst színű FAÜ pótkocsit festettek át pirosra, és az FVV vadonatúj, már az Ikarus 620 sárvédő lemezeivel szerelt ÁMG-406 típusú pótokat is vásárolt – összesen 59 darab került állományba. 1962 nyarán egységes nyilvántartást vezettek be, a szóló Ikarus 60T trolik a 200-as, míg a vonóhoroggal felszerelt, megerősített alvázas, vontatásra kijelölt járművek a 300-as számcsoportba kerültek. A pótkocsikat 900-tól 958-ig terjedően jelölték.

Nem csak a fék, az ajtó is sűrített levegővel működött. A vontató Ikarus trolikat utólag szerelték fel egy légszeleppel, és a vezetők a pótkocsi-kalauzok jelezését figyelve zárták. Nem forgózsámolyos, hanem kormányzott merevtengelyes, trapézkaros az első futómű. Eredetileg autóbuszhoz tervezték a pótkocsikat, ezért csak gyengeáramú villamos berendezésük volt. A FAÜ és az FVV mellett a távolsági forgalmat bonyolító MÁVAUT is használt ilyen ÁMG gyártmányt

A szerelvényeket nehéz volt vezetni. Akárcsak a FAÜ autóbuszok, a nagyobb sugarú íven kanyarodó vontató miatt a pótkocsis trolik sem járhattak a szűk utcás, váltókkal teli belvárosi vonalakon, csak a 75-ösön, és néha a 79-esen fordultak elő. A fékezés ráadásul kockázatosabb volt, ugyanis a kizárólag légfékkel szerelt pót csúszós úton rendre ki akart törni a villanyfék miatt a busznál sokkal előbb lassító troli mögül. 1962-től az FVV is elkezdte bevezetni a csuklós járműveket, de a pótos trolikat 1968-ig használták, az utolsó négy évben már ülőkalauz nélkül.

1997-ben ezek a festék alatti nyomok bizonyították, hogy a felfedezett roncs értékes lelet, az ÁMG eredetileg trolibusz pótkocsi volt

A BKV Zrt. szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeumának büszkesége a 923-as számú, ÁMG-406 típusú pótkocsi. Ezt az FVV újonnan vásárolta, és TP023 jelzéssel 1961 májusában helyezte forgalomba. Átszámozásakor a 923-as pályaszámot kapta, majd 1968 januárjában selejtezték. 1997-ben került újra a közlekedési vállalat tulajdonába, korábban felvonulási épületnek, majd Pest környékén víkendháznak, konyhának használták, állapota leromlott. A belsejét padlótól a plafonig teljesen kipakolták, az ülések, a kapaszkodók mind elvesztek, akárcsak a lámpatestek, de összességében menthetőnek tűnt.

Kezdetben hosszabb felirat került a hátfalra: „Vigyázat pótkocsi! Vezess baleset nélkül!” A hármas ablakosztás az eredeti Ikarus 60/601/602 busztípusra utal, amelynek létezett hátul, középen ajtóval szerelt változata is

A teljes körű felújítást 2011 szeptemberében kezdték Százhalombattán. Az acélból hegesztett vázszerkezet komolyabb javításra szorult, de a külső alumíniumlemezek 30 százaléka menthető volt – ezek vissza is kerültek a pótkocsira. A hiányzó alkatrészeket, ha nehezen is, de pótolták, az üléseket minta alapján újragyártották, míg az ülésrend, illetve a sárléces padlóburkolat kialakításához a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum 1:25 léptékű modellje szolgáltatta az alapot. A pótkocsi végül 2012 májusában került forgalomképes állapotba, megléte, muzeális célú megőrzése örömteli tény, csupán sajnálatos, hogy nincs hozzáillő Ikarus 60T trolibusz, amely vontathatná.

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Autoalkatreszonline24.HU

Friss anyagok

Ez a világ legdrágább autója!

Nyilvános aukción még nem fizettek ennél többet autóért, a...

Ez a legelső Mustang!

Gail Wise a szüleitől kapott pénzből, a világon elsőként...

Vredestein youngtimer abroncs

Egyre többen keresnek veterán és youngtimer autóikhoz megfelelő gumiabroncsot,...

Megjelent az októberi Retro Mobil!

A főbb témák: Moszkvics 408, Trabant Tramp, Mávaut történet...

Nyerjen könyvet!

Hogy megnyerhesse a Beszállás! Indul a Discovery Expressz című...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás