Technikum

2013. március 25. hétfő, 14:33

A katonai Scaniák 100 éve - Terepgyakorlat

1912-ben a svéd hadsereg kipróbálta az első Scania-Vabis teherautót.

1902: az első Vabis teherautó 9 LE-s motorral rendelkezett, legnagyobb sebessége elérte a 12 km/h-t

Scania-Vabis név valójában két, kezdetben egymástól független céget jelöl. Alapításának dátuma szerint a Vabis-t illeti az elsőbbség: a Södertälje Vagongyártó Részvénytársaság (Vagnfabriksaktiebolaget i Södertälje) 1891-ben kezdett vasúti kocsikat gyártani. A motorizáció hajnalán a vállalat hamar felismerte a profilbővítés fontosságát, és 1897-ben Peter Petersson és Gustaf Eriksson megépítette az első svéd automobilt. A jármű nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, de Eriksson új motort és sebességváltót tervezett, így a Vabis 1902-ben bemutathatta első „igazi” teherautóját, egy évvel később pedig a 3,5 lóerős, egyhengeres motorral hajtott személyautóját. A megrendelők azonban évről évre elmaradtak, és az 1909-re tervezett 50 darabos teherautó mennyiségnek csak a tizede került értékesítésre.

1903: lovaskocsira hasonlított az első Vabis személyautó, 3,5 LE-s, egyhengeres motorral

Az 1900-ban, Malmőben alapított Skanei Autógyár Részvénytársaság (Maskinfabriksaktiebolaget Scania) legfőbb terméke kezdetben nem az autó, hanem a kerékpár volt. A kisszériában összeszerelt autókhoz német és francia fődarabokat vásároltak, és a Vabis-szal ellentétben folyamatos sikereket könyvelhettek el: 1908-ban már 70 darabos értékesítéssel zártak. A cégvezető Per Alfred Nordeman hamar rájött, hogy a gondokkal küszködő Vabis gyártókapacitása, valamint a Scania bevált módszere nyerő párost alkothat a bővüléssel kecsegtető piacon, és innentől csak idő kérdése volt az összeolvadás. A Per Alfred Nordeman vezette, a székhelyét tekintve Södertälje központú Scania-Vabis 1911-ben jött létre, és a malmői telephelyen döntően a közúti járművek gyártására fókuszált.

Scania-Vabis T3 vontató (1917), 70 LE-s motorral. A jármű különlegessége a két vezetőállás, az összkerék-kormányzás és az összkerékhajtás

A svéd hadsereg számára 1912-ben adták át az első katonai tesztpéldányt, és idézve a korabeli gyári értékelést „megállapítást nyert, hogy ahol a körülmények lehetővé teszik a tehergépkocsi-közlekedést, ott a nevezett jármű katonai célú alkalmazása lehetséges”. Egyéb különleges megrendeléseket is teljesítettek, így 1916-ban egy kéttengelyes, 4×4 meghajtású, összkerék-kormányzású járművet szállítottak le, továbbá a Svéd Védelmi Minisztérium számára egy etanollal üzemelő tehergépkocsit adott át a Scania-Vabis. A vállalat fejlődött, az 1915-ös esztendőt 30 százalékos emelkedéssel, összesen 151 járművel zárta, az első világháború azonban megtörte a lendületet. Az exportpiacok elvesztését kezdetben kompenzálták a megnövekedett hadi megrendelések, de a húszas években a Scania-Vabis csődbe ment, és csak a következő évtizedben talált magára.

Nehéz terepen is jól boldogul a 6×6-os hajtású LA82 vontató, becenevén a Hangyász

A katonai járművek sikerének elsődleges titka a modularitásban rejlett. Az egységesített, többszörösen kipróbált elemek széles variációs lehetőséget biztosítottak, a polgári alkalmazások kedvező tapasztalatait problémamentesen ültethették át a hadseregnek szánt típusokra, és a szabványosítás miatt a javítás, az alkatrészellátás a lehető legegyszerűbb volt – szinte bárhol a világon. Eme komplex rendszer első mérföldköveként az 1936-ban bemutatott, dízelüzemű Royal blokkmotor említhető. A második világháború végéig a Scania-Vabis elsősorban tankokat, harckocsi-motorokat gyártott. Jellemző a minőségre, hogy a háború alatt rendszeresített SKPF m/42 páncélozott szállítójárművek közül még 2000-ben is szolgáltak felújított példányok az ENSZ különféle békefenntartó küldetéseiben. Szintén népszerű típus volt a svéd hadseregben az LA82 jelű vontató, becenevén a Hangyász, amely 6×6 hajtásának köszönhetően terepen is jól mozgott. 1960-62 között 440 darabot szállított a Scania-Vabis.

Scania-Vabis m/42 SKP páncélozott jármű Kongóban, valamikor az 1960-as években

A Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalával együttműködve, az 1970-es évek elején kezdődött egy új, kiemelkedő off-road képességekkel rendelkező járműgeneráció fejlesztése, két alaptípussal: SBA111 (4×4) és SBAT111 (6×6). A sorozatgyártásuk 1975-ben kezdődött, és még jelenleg is kb. 1 500 ilyen jármű segíti világszerte a nemzetközi békefenntartók munkáját.

4×4 hajtással SBA, 6×6 hajtással SBAT jelzés alatt fut a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalával közösen fejlesztett 111-es típusú katonai Scania teherautó

A cégformában időközben bekövetkező változások nem voltak hatással a katonai megrendelésekre. A Scania-Vabis 1969-ben egyesült a Saab autógyárral, 1995-ben függetlenné vált, 2008-tól pedig a Volkswagen a vállalat többségi tulajdonosa.

A Retro Mobil újság 2012/5. számában megjelent cikk rövidített változata

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Autoalkatreszonline24.HU

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Porsche 917 No.1

1969-ben, Genfben mutatta be a Porsche a 917-est, amely...

Kapható a májusi Retro Mobil!

A főbb témák: BMW Isetta 300, Toyota tanulmányautók, folytatódik...

Oldtimer Show 2019

14. alkalommal rendezték meg az Oldtimer Show-t, Budapesten a...

Történelem: Jaguar XJ

Az utolsó Jaguar, amely még a gyáralapító Sir William...

Megjelent az áprilisi Retro Mobil!

A főbb témák: BMW 320/6, Drauz karosszériák, Citroen 2...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás