Menetszél

2010. június 20. vasárnap, 10:43

Alfa Romeo Spider 2000 (1975) - Diploma után

Az 1967-es Diploma előtt-ben Dustin Hoffman még a gömbölyű fenekű Duetto Spiderrel szelte Amerika útjait, és udvarolt Elaine-nek (akit Katherine Ross alakított). A forma 67-től 75-ig sokat változott, de maradt a hódítás eszköze; Dustin Hoffman sem vetné meg.

Alfa Romeo Spider 2000

Ezek a még nem tel­je­sen mű­anyag lök­há­rí­tók sok­kal job­ban il­le­nek az au­tó­hoz

Alfa Romeo Spider 2000

A kö­zép­kon­zol kö­rül­ve­szi a ve­ze­tőt. Ter­mé­sze­te­sen a beltérben is ott a Pininfarina fel­irat

Alfa Romeo Spider 2000

A mű­sze­rek bal­ról jobb­ra: üzem­anyag­szint, olaj­nyo­más, víz­hő­mér­sék­let. A kesz­tyű­tar­tó­ban ott az ere­de­ti hasz­ná­la­ti út­mu­ta­tó és mű­sza­ki le­írás

Alfa Romeo Spider 2000

A cso­mag­tar­tó sport­ko­csi­hoz ké­pest meg­le­pő­en nagy, hos­­szabb ki­rán­du­lá­sok­ra is kön­­nyen be le­het pa­kol­ni

Alfa Romeo Spider 2000

A bal ol­da­li la­pon lát­ha­tó a fel­füg­gesz­tés. A hát­só híd áb­rá­ja ön­ma­gá­ban is jól magya­ráz­za, hogy mi­ért ri­szál­ja a fe­ne­két a Spider, kabriósága mi­at­ti ala­csony tor­ziós me­rev­sé­ge pe­dig még job­ban erő­sí­ti a ha­tást

Alfa Romeo Spider 2000

A mo­tor­tér fé­nye­zé­se tel­je­sen ere­de­ti, míg az au­tót már új­ra­fé­nyez­ték. Kü­lönb­sé­get a két szín kö­zött nem le­het fel­fe­dez­ni, jól si­ke­rült az új­ra­fes­tés

Alfa Romeo Spider 2000

A bu­rák tény­leg na­gyon jól áll­nak a Spidernek. A fel­nik nem gyá­ri­ak, de ola­szok, Campagnolók. A hát­só ke­rék előt­ti ,,f” be­tűs emb­lé­ma jel­zi, hogy a ka­ros­­szé­ria ter­ve Pininfarina

z első, a filmben szereplő Duetto tervezésében még személyesen vett részt Giovanni Battista „Pinin” Farina, de mint ez is, a későbbi szériák is a Pininfarina-műhely gondozásában készültek. Az 1966-os legelső, Duetto Spidertől a 2006-osig az „f” betű mindegyiken ott díszeleg.

A bemutatott lélegzetelállítóan csinos darab már második generációs, és közülük is talán az egyik legszebb széria. Ez a sorozat 1970 és 1983 között készült, azonban folyamatosan változott. A korai darabok műszerfala még szögletesebb volt, „csövekbe” bújtatott műszerek nélküli, ’74 és ’76 között lecserélték a lökhárítókat műanyagokra, hogy megfeleljenek a szigorodó balesetvédelmi előírásoknak; a modelltörténet alatt néha hátsó térdeplővel, néha pedig anélkül készültek ezek az igazi olasz sportkocsik. Ízig-vérig, összeszerelésben, műszakilag, olasz autók ezek. Mindig éppen azt tettek bele, ami volt a gyárban. Így vannak lámpabura nélkül és azzal szerelt darabok, függetlenül attól, hogy mikor készültek.

Ilyen ez az autó is. Évekkel ezelőtt került Magyarországra, Franciaországból, egy ottani Alfa Romeo-gyűjtőtől származik. Eredetileg rajta sem volt lámpabura, de az új tulajdonos egyik első dolga az volt, hogy megszerezze a két plexit.

Alfa Romeo Spider 2000

A mű­bőr bo­rí­tá­sú aj­tót az egé­szen szo­kat­lan for­má­jú fo­gan­tyú­val le­het be­csuk­ni. A ke­rek kró­mo­zott vis­­sza­pil­lan­tó tü­kör iga­zán ve­te­rá­nos­sá va­rá­zsol­ja a még ma is mo­dern­nek mond­ha­tó for­mát

Mint az akkori Spiderek, ez is 105-ös padlólemezen, azaz Giulia GT-k alapjain nyugszik. A technika is majdnem teljesen megegyezik a kor Alfáinak nagy részével, műszakilag messze meghaladta a korát. Összehasonlítva az akkori Triumph Spitfire 1500-zal, egy másik tradicionális roadsterrel, fényévekkel az akkori technika előtt járt. Míg angol nyomórudas 1493 köbcentis motorja összesen 73 lóerő leadására volt képes, addig még az 1290 köbcentis Alfát is 103 lóerő repítette, és minden kerekén féktárcsákhoz feszültek a fékpofák, nem próbálkoztak hátul sem dobfékekkel. Az olasz váltója ötfokozatú volt, és nem csupán négy. Persze a felfüggesztésen lehetett volna még fejleszteni bőven. A hátsó merev híd miatt úgy riszálja a fenekét a legkisebb úthibákon is, mintha éppen udvarlókra pályázna. Angliában ekkor már elöl-hátul független kerékfelfüggesztésen furikázott a Triumph.

Ebben a sárga példányban kétliteres, pontosan 1962 köbcentiméteres, 133 lovas motor van. A maga korában kimondottan nagy teljesítmény, pedig az 1038 kg-os tömeggel párosítva igazán dinamikus vezethetőséget eredményez. A motort két dupla Dell’Orto karburátor táplálja, hogy az elégett keverék a leömlőkön keresztül a kipufogódobokon át a görbített végű kipufogó után a szabad levegőre jutva megörvendeztesse a nemcsak a Pininfarina-formatervre, hanem a sportos hangra is annyira éhes közönséget. Mindeközben a motor nyomatéka a

Alfa Romeo Spider 2000

A ki­pu­fo­gó­vég nem gyá­ri, ere­de­ti­leg le­fe­lé gör­bül. A hát­só lök­há­rí­tó sem mű­anyag még

ZF-gyártmányú váltón és az erőátviteli rendszeren át a hátsó híd önzáró differenciálművén keresztülszaladva a kerekeken adja le a nyomatékot. Persze csak akkor, ha a vezetőnek éppen elég rövid a lába ahhoz, hogy kényelmesen kezelhesse a pedálokat, és elég hosszú a keze ahhoz, hogy elérje a kormányt. A vezetési pozíció, mint a 105-ös padlólemezre épült összes Alfáé, hagy némi kívánnivalót maga után, de azért könnyen megszokható.

Az autó beltere az akkori olasz divatnak teljesen megfelel. Az ülések műbőrök, mint az idő tájt dívott. A kardánalagút középkonzolban folytatódik, egy egységet képez, jobbról egészen körülöleli a vezetőt. A síkjából merőlegesen kinövő váltó nagyon szokatlan szögben áll, így kezelését is kicsit szokni kell. A háromküllős fakormány szinte a kor minden Alfájában megtalálható.

Mindent összevetve a Spider a mai napig nagyon jól, dinamikusan használható nyitott-tetejű. Nemcsak vezetni, hallgatni és csodálni is nagy öröm. A cikkben bemutatott darab most megint eladósorba került, és újabb szerető gazdáját várja. Név és cím a szerkesztőségben. Surányi Marcell

 

Műszaki adatok


Ka­ros­­szé­ria: két­aj­tós, 2+2 ülé­ses acél­ka­ros­­szé­ria

Mo­tor: elöl hos­­szá­ban épí­tett víz­hű­té­ses, so­ros négy­hen­ge­res, csupa könnyűfém szerkezetű, DOHC-vezérlésű ben­zin­mo­tor Hen­ger­űr­tar­ta­lom: 1962 cm3

Tel­je­sít­mény: 133 LE, 5500/perc for­du­la­ton

Nyo­ma­ték: 182 Nm, 3000/perc for­du­la­ton

Haj­tás: hátsókerékhajtás, öt­fo­ko­za­tú kéziváltó

Hos­­szú­ság x szé­les­ség x ma­gas­ság: 4130x1632x1290 mm

Ten­gely­táv: 2250 mm

Fé­kek: elöl-hátul tár­csa­fé­kek, szervorásegítéssel

Tö­meg: 1038 kg

A Retro Mobil újság 2010/3. számában megjelent cikk rövidített változata

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Autoalkatreszonline24.HU

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Porsche 917 No.1

1969-ben, Genfben mutatta be a Porsche a 917-est, amely...

Kapható a májusi Retro Mobil!

A főbb témák: BMW Isetta 300, Toyota tanulmányautók, folytatódik...

Oldtimer Show 2019

14. alkalommal rendezték meg az Oldtimer Show-t, Budapesten a...

Történelem: Jaguar XJ

Az utolsó Jaguar, amely még a gyáralapító Sir William...

Megjelent az áprilisi Retro Mobil!

A főbb témák: BMW 320/6, Drauz karosszériák, Citroen 2...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás