Menetszél

2010. február 20. szombat, 14:44

Citroën DS 20 Pallas (1971) - Köbüki

Több mint egy tonnás, mégis istennőnek hívják, sokak szerint valóban megérdemli ezt a címet.

Citroën DS 20 Pallas

A motorháztető könnyűfém, a rajta látható fogantyú csak néhány modellhez járt. Fontos indok volt az autó megvásárlásakor

Citroën DS 20 Pallas

Keret nélküli ajtó 1971-ből. A gázpedál melletti fekete „gumilabda” a fék. Ezzel közvetlenül egy szelepet nyom a láb, így a valós fékerőhöz nincs sok köze a pedálérzetnek, ezt szokni kell

Citroën DS 20 Pallas

A kerek műszerek balról jobbra: visszajelzők, kilométeróra, fordulatszámmérő. A hajlított szélvédőn át jó a kilátás

Citroën DS 20 Pallas

A váltókarral kell indítózni, és váltani is. A hidraulikus rendszer tulajdonképpen hagyományos váltót és kuplungot vezérel. Ilyen értelemben akár a mai robotizált váltók ősének is tekinthető

Citroën DS 20 Pallas

A lábtér hatalmas. Az ülések fejtámlái csak a Pallasokban ilyenek

Citroën DS 20 Pallas

A kanyarfényszórót bowdenes rendszer fordítja, mindig annyira, amennyire éppen kanyarodik az autó

Citroën DS 20 Pallas

Mivel az autó orrán nincs hűtőrács, alulról, a rendszámtábla alatti nyíláson, az ezüst színű járaton, majd a vászon alagúton keresztül jut a hideg levegő a hűtőhöz. A cipzárt elhúzva lehet a hűtőt kitakarítani

Citroën DS 20 Pallas

A motortér elég zsúfolt. Kitölti a teret a jóval az első tengelyek mögé tolt vasblokkos, könnyűfém hengerfejes motor és a hidraulika. A zöld alkatrészek a hidraulikus rendszer részei. Ez a modell még karburátoros, létezett befecskendezős is

Citroën DS 20 Pallas

Tágas csomagtér, ahonnan a pótkerék nem vesz el helyet. A sárvédőket a végükön lévő egy-egy krómozott csavarral lehet leszerelni a kerékcserékhez

Citroën DS 20 Pallas

A motorháztető könnyűfém, a rajta látható fogantyú csak néhány modellhez járt. Fontos indok volt az autó megvásárlásakor

A DS (franciául olvasva: déesz, azaz istennő) idomain először az 1955-ös Párizsi Autószalonon villantak meg a reflektorok. Ekkor az autósok még álmodni sem mertek ilyen formákról és technikai megoldásokról. A bemutató akkora siker lett, hogy már az első szalonnapon több mint 12 000 megrendelés érkezett, az ár sem volt túl borsos. A DS-t folyamatosan fejlesztették, és 1975-ig gyártották (utódja a CX) a legkülönbözőbb kivitelekben (kombi, kabrió, egyedi karosszériás limuzinok…), pályafutását és tervezését is legendák övezik. A konstruktőrzseni André Lefébvre legelképesztőbb ötleteitől egészen az 1962-es, De Gaulle elleni géppisztolyos merényletig, amikor gumik nélkül, szikrázó felniken száguldott át Párizson, megmentve a tábornok és felesége életét.

Talán egyik legismertebb újítása a hidropneumatikus rugózás, ami először az előd, a Tracion Avant 15H hátsó felfüggesztésében jelent meg. De a listán ott szerepelnek a rugózatlan tömeget hatásosan csökkentő módon közvetlenül a differenciál mellé szerelt tárcsafékek, a teljesen független felfüggesztések, az áramlássimító burkolt padló, a műanyag tető, a könnyűfém gépház- és csomagtértető, a félautomata váltó, az első modelleknél használt egycsavaros rögzítésű kerekek és később a kanyarban elforduló fényszórók is. És azt csak zárójelben említjük meg, hogy a fordított felállás: elöl a váltó, mögötte a motor nemcsak az áramvonalas karosszéria lehetőségét teremtette meg, de a motor hátratolásával a tömegközéppontot is jól hátratolta.

Citroën DS 20 Pallas

Főleg pályafutása elején, a legtöbben ezt a felét látták a DS-nek. Nemcsak formája, az általa diktált tempó is űrbélinek számított

Ezt a káprázatos 1971-es példányt Németországban vásárolták mostani gazdái, és tréleren hozatták haza. A német tulajdonosnak nem volt jogosítványa, mégis pontosan tudta, mivel van dolga: az istennőt nagy becsben tartotta, látszólag szép állapotban került haza. Ám mint később kiderült, a kapcsolat közte és a DS között elég felületes volt, György Balázsnak, a Citroën-specialista restaurátornak ki kellett lakatolnia és újra kellett fényeznie a teljes karosszériát, négy hónapi munkával.

A DS-ek között a legmagasabb felszereltség a Pallas. Ezt az autót a korábbi 1911 köbcentist 1969-ben leváltó 1985 köbcentis 92 lóerős motor hajtja. Ezzel a teljesítménnyel könnyedén elérhető és tartható a 130 km/óra, így ma is teljesértékűen használható akár autópályán is. Félautomata váltójával, még a kuplungolással sem kell bajlódni, elég csupán a váltókart pöcögtetni a kényelmes plüssülésből, a kuplungot az ékszíjjal meghajtott röpsúlyos mechanika emeli ki. 1971-ben a márka már ötfokozatú hagyományos kézi- és Borg Warner-gyártmányú háromsebességes automata váltót is kínált. Így még értékesebb lelet a félautomata.

A beltér – főleg a 3,1 méteres tengelytáv miatt – a mai autókat meghazudtolóan kényelmes. Az istennő kényeztet mindenkit, üljön elöl vagy hátul. Elöl a dönthető ülőlapú, puha ülések keleti kényelmet szavatolnak mind a vezetőnek, mind a navigátornak. A hátul ülők sem panaszkodhatnak, hatalmas a lábhely, a mindent beborító vastag laticelszőnyegbe pedig úgy süpped be a láb, mintha az egész autó szivacsból lenne. A tágas fejtér a magas utasoknak is megfelelő. A sofőr az egyküllős szervokormányt tekerve mindig látja a műszerfalat, az állandó hasmagasságot tartó hidropneumatikus rugózás pedig garantáltan elnyeli az úthibákat. A fekvőrendőrök felett úgy repül át, mintha vízen siklana, de így van ez a rossz minőségű utakon is. A hidraulikus rendszeren keresztül változtatható is az autó hasmagassága, van terep- és szervizállás is. Ekkor jelentősen megemelkedik a karosszéria, a magasabb akadályok sem jelentenek kihívást. Szervizállásban nagyon egyszerű kereket cserélni, még emelő sem kell, mindössze egy bak, amire feltámaszkodik az autó, miután ráengedték. A kerék leszerelése után három keréken is járóképes a DS.

Ezt az autót a mai napig rendszeresen használják, nagyon jól bírja a strapát. Gazdái nagyon szeretik, gyakran járnak vele versenyekre.

Surányi Marcell

A Retro Mobil újság 2010/1. számában megjelent cikk rövidített változata

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Autoalkatreszonline24.HU

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Porsche 917 No.1

1969-ben, Genfben mutatta be a Porsche a 917-est, amely...

Kapható a májusi Retro Mobil!

A főbb témák: BMW Isetta 300, Toyota tanulmányautók, folytatódik...

Oldtimer Show 2019

14. alkalommal rendezték meg az Oldtimer Show-t, Budapesten a...

Történelem: Jaguar XJ

Az utolsó Jaguar, amely még a gyáralapító Sir William...

Megjelent az áprilisi Retro Mobil!

A főbb témák: BMW 320/6, Drauz karosszériák, Citroen 2...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás