Menetszél

2010. január 20. szerda, 13:50

Chevrolet Master DeLuxe Sport Sedan (1938) - Európai vándor

Az 1938-as Chevrolet több mint kétezer kilométerről, lábon érkezett az országba.

Chevrolet Master DeLuxe

A karosszéria gyártójára utaló „Body by Fischer” táblát az előző tulaj levette, de a felújításkor megtalálták a kesztyűtartóban

Chevrolet Master DeLuxe

Csomagtartó nélküli Sedan is készült, nem volt túl népszerű, a Sport csomagtere tágas

Chevrolet Master DeLuxe

Kényelmes a beszállás, óriási a hátsó lábtér. A Master hatszemélyes

Chevrolet Master DeLuxe

A karos index nem gyári, valószínűleg az első svédországi forgalomba helyezéshez szerelhették fel. A tulajdonos ma is használja, a többi sofőr szinte mindig megérti a jelzését

Chevrolet Master DeLuxe

A műszerfal egyszerű, lemez, de minden leolvasható róla, ami szükséges. A lábtérben látszik a fűtés rostélya

Chevrolet Master DeLuxe

A soros hathengeres, vasblokkos, vashenger fejes, OHV-vezérlésű motort nem bontották darabokra: ma is szépen duruzsol, s méretéhez képest nem is fogyaszt sokat

Chevrolet Master DeLuxe

Eredetileg kékben érkezett az országba, a tulajdonos ragaszkodott a lakkfekete színhez

2006 júliusában alakult meg a tíz zenészből álló Group’N’Swing zenekar. Főként kései swing és shuffle zenéket játszanak. Mindehhez stílusos fellépőruhák járnak, és egy 1938-as Chevrolet Master DeLuxe Sport Sedan.

Az autó kalandos története 2008 nyarán, egy koncert szünetében kezdődött, amikor Péntek Tibor, a zenekar menedzsere és dobosa összetalálkozott Dóka Márkkal. Elmondta, szeretnének egy húszas-harmincas évekbeli amerikai autót, hogy semmi se hiányozzon az életérzésből. A következő hetekben együtt bejárták az országot, de vagy túl fiatal kocsikat találtak, vagy menthetetlen állapotúakat. Ekkor jött az ötlet, hogy ha Márk néhány hét múlva úgyis elmegy a svédországi Vasterasba, ahol gigantikus méretű amerikai autós találkozókat tartanak, hozzon onnan valamit. Biztos, ami biztos, kinézték előre ezt az 1938-as Chevyt az interneten, ha a helyszínen nem akadna megfelelő darab. Jól tették. Vasterasban ugyan tucatszám kínálták eladásra a korban megfelelő autókat – átalakítva. Az eredetiség pedig fontos szempont volt, és ebből nem engedtek a kutatók. Megvették hát a kiszemelt gépet, bár nem nézett ki olyan jól, mint a fotókon. Késő este, szakadó esőben ültek be az ismeretlen, fapados autóba, amelynek éppen csak pislákoltak a lámpái. Az eladó mosolyogva intett búcsút, s biztosította őket, aggodalomra semmi ok, gond nélkül hazaérnek vele. Több mint kétezer kilométer állt előttük Berlinen és Prágán keresztül, az út azonban Pozsonynál véget ért. A kardánkereszt kikopott, a sérült jobb hátsó sárvédő félig leszakadt. Trailert kellett hívni.

Chevrolet Master DeLuxe

A korhű, fehér oldalfalú Firestone-gumik – a gyári méretben – sokat javítanak a megjelenésen

Itthon felmérték az autó állapotát. Gyorsan szétszedték, a karosszériát homokszórták, kilakatolták, majd lakkfeketére fényeztették, közben megrendelték az internetről a kardánkeresztet és a többi alkatrészt. A legkisebb csavarokat is kadmiumoztatták, s az eredeti szövetek mintája alapján a kárpitos is munkához látott.

A háromfokozatú mechanikus váltót felújították, egyedül a motor maradt érintetlen, csak a tömítései újak. Az európai kivitelű, az ötvenes évektől már bizonyíthatóan svéd tulajdonú Chevyn szinte minden eredeti volt, s korábban nagyrészt gyári alkatrészekkel javították. Márkék is rendeltek ilyeneket, s bár a gyári darabokat drágán adták, nem tudtak olyan tételt mondani az amerikai kereskedőnek, amelyből ne lett volna neki néhány darab még zsírpapírban, raktáron.

Egyébként éppen 1938-ban vált újra piacvezetővé a Chevrolet az USA-ban, a Ford előtt. Igaz, eladásaik a gazdasági krízis közepén ennek ellenére is körülbelül negyven százalékkal csökkentek, áraik pedig ugyanennyivel nőttek. A Chevrolet modelljeit ebben az évben ráncba szedték, a Pontiactól frissen érkezett Franklin Q. Hershey tervezett új hűtőrácsot, és a jobb stabilitás érdekében két collal kiszélesítették a hátsó tengelyeket is.

1938-ban hat-hat kivitelt gyártottak a Master- és a kicsit népszerűbb Master DeLuxe-szériában. Főszereplőnk, a Sport Sedan a maga 1338 kilójával és 817 dolláros árával a legnehezebb és egyben a legdrágább modellje volt ekkor a márkának, bő 76 000 darab fogyott belőle. Hathengeres, 3540 cm3-es, (3200/percnél) 85 LE-s motorját kisebb változtatásokkal még sokáig használták.

Szöveg: Rózsár Lilian Fotó: Berdó Attila

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Autoalkatreszonline24.HU

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Kapható az augusztusi Retro Mobil!

A főbb témák: Citroen C4, Skoda 120 GLS, Mávaut-Ikarus...

Motorversenyek 1948-1971

Schwanner Endre, korszakának kiemelkedő technikaisport-fotósának hazai motorversenyeken készült fényképeit...

Elhunyt Lee Iacocca

Hosszan tartó súlyos betegség után, 2019. július 2-án elhunyt...

Hungaroring Classic 2019

A Hungaroring Classic egy csipetnyi autósport-történelem a mogyoródi dombok...

XIV. Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance, Hévíz

Június 15-16-án közel 90 veterán- és luxusautó szállta meg...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás