Menetszél

2009. december 20. vasárnap, 15:11

Volvo 123 GT (1967) - Az Olsen-banda elgurul

Az Amazon-sorozat 14, de sportkivitele, a GT csak három évig készült. És ritka is: összesen 1500 született belőle.

Volvo 123 GT

A GT-t leginkább a ködfényszórók és a széles felnik különböztetik meg a többi kétajtós Amazontól, pedig megerősítették a futóművet, az ablaktörlőket, még a kürt hangját is

Volvo 123 GT

Látványos a Recaro-ülések hurkázása és a teljes kárpitozás. A háromküllős kormány és a műszerpult tetején a polc egyaránt a GT-é, a távfény a padlóról kapcsolható, az ülések között jól látható az első hárompontos övek csatlakozója

Volvo 123 GT

Az ötszemélyes utastér a lehajtható hátsó könyöklővel négy felnőttnek kifejezetten kényelmes, az övek bekötési pontjai hátul is gyáriak

Volvo 123 GT

A motortér makulátlan, a hosszában beépített négyhengerest két SU-karburátor itatja

Volvo 123 GT

Méretes a csomagtér, a fedelet rugó tartja. Az állandó használatot mutatja a sok tisztítószer, a tartalékolaj- és üzemanyagkanna, valamint a leginkább mások kisegítésére használt bikakábel és vontatókötél

Volvo 123 GT

A GT talán legnevezetesebb eleme az angol gyártmányú fordulatszámmérő, a sportvezérműtengelyes motor szívesen pörög 5000/perc fölé

Volvo 123 GT

Az első sárvédőkre ültetett tükrök szűk látóterűek, sokat segít azonban az oldalra ívelt hátsó szélvédő. A krómok ragyogása ámulatba ejtő, a króm kipufogóvég GT-sajátosság

Az Amazon a Volvo első önhordó karosszériás gépe. 1957-ben kezdték gyártani, de a kétajtós csak 1961-ben érkezett meg. A versenysikerek is mind ehhez kötődnek, magához a típushoz pedig rengeteg biztonsági újítás: a laminált szélvédő, 1959-től a hárompontos biztonsági öv, és 1967-től a balesetben összecsukló kormányoszlop. A kétajtós speciális (122S) változata 1963-ban a nürburgringi 6 és 12 órás futamokon kategóriaelső lett, majd ugyanebben az évben Európa ralivilágbajnokaként végzett, és a túraautó-bajnokságban is majdnem a csúcsra jutott. Nem meglepő hát, hogy 1966-ban bemutatták az utcai sportváltozatot, a 123 GT-t is. Ekkor már javában készült az Amazon alapjaira kreált P1800 kupé, a motor onnan származik. Tajthy Attila lapunkban bemutatott (Retro Mobil 2008/4) P1800-asa után vásárolta GT-jét.

Az 1967-ben forgalomba helyezett példány előélete patyolattiszta. Megvan eredeti – osztrák – típusbizonyítványa és az öszszes korábbi tulaj neve, címe is. Bécsben helyezték először forgalomba, 2004-ben egy kereskedőn keresztül jutott el mai gazdájához. A lényegében gyári állapotú GT nemcsak a műszaki, az OT-vizsgán is azonnal átment. A Volvo-szerelmes tulaj azonban nem elégedett meg az alapvetően jó állapottal, makulátlanra vágyott: a karosszériamunka a P1800-aséval azonos karancslapujtői csapatra várt, a szét- és összeszerelést, az apró részletek pótlását hétvégéin Attila maga végezte. Eleinte a Salgótarján melletti falucskába ingázott apósával, majd jó ideig a garázsban épült a 123-as. Az első Szuperkupa-futamon, 2006-ban azonban már gyári állapotában indulhatott, s azóta csaknem 20 000 kilométert futott.

Volvo 123 GT

Gyári extra a Bendix-gyártmányú rádió, ma is szól

A fényezés bő három év után is ragyogó, rozsda sehol, pedig közelebbről láthatók kőfelverődések, szerencsére csak a fedőlakkon, az alapozó még mindenhol óvja a lemezeket. A védősapkás 7 colos ködfényszórók, a krómok és az utastérben a hurkázott Recaro-ülések egyaránt katalógusszagot árasztanak. Jóllehet gazdája nem félti agyon az autót, alig áll meg, Attila máris a kezembe nyomja a kulcsot: vezess!

Azonnal érezhető, hogy a GT nemcsak optikai tuningot jelent: a sportvezérműtengelyes 1,8-as 2000/perc alatt szinte halott, onnan jól húz, 3000–6000/perc között kifejezetten erőteljes, egészségesen, szívesen pörög. A globoidcsigás kormány tekerése szervo nélkül sem túl nehéz, az elöl kettős keresztlengőkaros független, kanyarstabilizátoros, hátul Panhard-rudas, merevtengelyes, elöl-hátul csavarrugós futómű döbbenetesen stabil. A GT lengéscsillapítói a többi 123-asánál feszesebbek. Az elöl tárcsás, hátul dobos egykörös, de fékerőelosztós és szervós fékrendszer is izmosabb, mint a többi Amazonban – a fékhatás nagyon jó. A hosszú karral kapcsolható, négyfokozatú váltó finoman és precízen jár, a kormányoszlopról overdrive is kapcsolható, a végáttétel döbbenetesen hosszú, az autópályán 130 km/óránál 3300/perc alatt mutat a fordulatszámmérő. Az 1,1 tonnás kasztnit dinamikusan mozgatja a 115 lóerős, magas kompressziójú, könnyűfém hengerfejes OHV-motor, a korabeli katalógusok szerint a végsebesség 175 km/óra. Ez a józanabb tempónál érezhető erő miatt egyáltalán nem lehetetlen, de nem próbáltuk ki.

Volvo 123 GT

Döbbenetes hatékonysággal hűt az eredeti légkondicionáló

A 123 GT a mai forgalommal is könynyen lépést tartó, jól használható családi járgány. Csomagtere nagy, ám ami még fontosabb, ötszemélyes utastere akár négy felnőttnek is elegendő. Próbából „magam mögé” is beültem, a fej- és a lábtér egyaránt elég a 180 centimnek, s a reteszelhető, dönthető első ülésekkel a bejutás sem nehéz. Elismerésre méltó, hogy a Volvo a hátsó övek beépíthetőségére is gondolt, megvan a helyük. Finomság akad még: a GT-nek légkondicionálója van, a műszerfal alján ott a hatalmas beltéri egység. A tengerentúli igényekhez született gyári extra stílszerűen az Egyesült Államokból hajózott hozzánk. A fényezett műszerfalon ott a behúzómágneséről híres Bendix kifejezetten a Volvónak készített gyári rádiója, a háromküllős kormányon pedig a GT-jel és a többi apróság is.

Katona Mátyás

A Retro Mobil újság 2009/6. számában megjelent cikk rövidített változata

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Autoalkatreszonline24.HU

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Kapható az augusztusi Retro Mobil!

A főbb témák: Citroen C4, Skoda 120 GLS, Mávaut-Ikarus...

Motorversenyek 1948-1971

Schwanner Endre, korszakának kiemelkedő technikaisport-fotósának hazai motorversenyeken készült fényképeit...

Elhunyt Lee Iacocca

Hosszan tartó súlyos betegség után, 2019. július 2-án elhunyt...

Hungaroring Classic 2019

A Hungaroring Classic egy csipetnyi autósport-történelem a mogyoródi dombok...

XIV. Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance, Hévíz

Június 15-16-án közel 90 veterán- és luxusautó szállta meg...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás