Menetszél

2009. október 20. kedd, 15:25

Porsche 356 B Coupé 1600 Super (1961) - Sztárbogár

A világ minden táján megfordulnak utána. A kipróbált példány ráadásul az erősebbik Super-kivitel.

Porsche 356 B Coupé 1600 Super

Magas kerékjáratok, alacsony tető: nehéz összetéveszteni mással. Bár a kasztni 1670 mm széles, a vaskos küszöbök miatt nagyon keskeny az utastér. Aki vevőként érdeklődik, a 06-30/960-6161-es telefonszámon érheti el a tulajdonost

Porsche 356 B Coupé 1600 Super

Jó állapotúak az ülések, s még Amerikában fekete festést kaptak. Bár kicsinek tűnik az utastér, a lábaknak nagyon sok hely jut

Porsche 356 B Coupé 1600 Super

Hátul két szükségülés van, a beszállás a szűk ajtónyílás miatt nehézkes. A tetőn még az eredeti kárpit feszül, egy-egy helyen már kiszakadt, de még menthető

Porsche 356 B Coupé 1600 Super

A három kerek fő műszer és a bal oldali gyújtáskapcsoló a mai napig Porsche-jellegzetesség. Jól illik az enteriőrbe a csontszínű karimájú volán. Elhelyezkedéskor előnyben a hosszúlábúak és hosszúkezűek: a tűzfalból kinövő pedálsor és a négygangos váltó karja is messze van az ülésektől

Porsche 356 B Coupé 1600 Super

A csomagtartó a Bogáréhoz hasonlóan jelképes, a tanké a főszerep, a pótkerék alá néhány kisebb holmi még befér. A fényezésen több helyen javítás nyomai látszódnak

Porsche 356 B Coupé 1600 Super

A kis nyíláson keresztül nem túl könnyű szerelni. Még szerencse, hogy megbízható és igénytelen a szerkezet. Nem a 90 LE-s volt a legerősebb a 356-osból: a Carrera 2-őt kétliteres, 130 LE-s gép repítette 200 km/órás végsebességig

Porsche 356 B Coupé 1600 Super

A lökhárító egy másik változatról való: a két függőlegesen felszerelt „baba” alján jönne ki a két vékony kipufogó. A sportdob itt a far jobb szélén bújik elő. A műszaki vizsga előtt felújították a fékeket, és a futóművet is

A hatvanas években született egy Porsche, ami után a nagymotor-fanatikus amerikaiak is csorgatták a nyálukat: a 356-os bár szerkezetében sok szempontból Bogár volt, Kaliforniától Virginiáig elcsavarta a leggazdagabb playboyok fejét is. Porsche első, saját néven bemutatott autója zseniális alkotás: az ifjabb Ferdinand (becenevén Ferry) fogta a raktárban fellelhető VW Bogár-alkatrészeket, rajzolt egy sok szempontból a Bogárét idéző lemez padlóvázat, és áramvonalas alumíniumkarosszériát hajtogatott rá. A tetőt elhagyta, tehát nem „egyszerű” kupéval indított, valódi, keskeny szélvédős roadsterre csavarozták fel először a Porsche nevet. Motorból nem is jöhetett más szóba, mint a híres boxer léghűtéses. Az elsőben 1,1-es, négyhengeres, 35 LE-s muzsikált a farban, de ez is elég volt ahhoz, hogy az 585 kilós sportautót 135 km/óráig repítse. A karrier jól indult, rögtön jött a kupé, később a valódi Cabriolet, s a motorpaletta miatt sem kellett szégyenkezniük, hiszen a 35 lótól szép fokozatosan eljutottak a 130-ig. 1965-ig készültek a 356-osok, három típusvariáns (az eredeti után a finoman modernizált A, B és C) született, valamennyi fennmaradt példány nagy érték.

De térjünk vissza Magyarországra, cikkünk főszereplőjéhez, a 356 B Coupé 1600 Superhez. Tulajdonosa nem műszaki ember, ám lelkesedik a szép tárgyakért, s autó- vagy motorvásárláskor elsősorban érzelmeire hallgat. Néhány éve amerikai ismerősén keresztül sikerült fellelnie ezt a példányt, egy árverési katalógusban. A képek nem sokat árultak el a valódi állapotról, de az feltűnt, hogy a hátulját összetörték. A végső kalapácsütést a magyar licitáló tétjénél hallhatta a publikum, hazajöhetett az ezüstszínű gép. Sok hercehurca és hónapokig tartó várakozás után hajózott be Európába, majd érkezett meg Budapestre. Az első mustra után látszott, hogy ezt a Porschét is kezelésbe vette már a nem éppen igényességéről híres amerikai felújítóipar. Ez sem vette el a lelkes tulajdonos kedvét, hiszen a vásárláskor ő maga is sejtette, hogy ha igazán szép autót szeretne, bizonyosan elkerülhetetlen lesz a teljes szétszerelés és restaurálás. A rozsdamentes és egyébként jó műszaki állapotú 1961-es gyártású jószágot először a törött hátsó miatt vitte lakatoshoz.

Porsche 356 B Coupé 1600 Super

Nagyon kicsi, 2100 mm a tengelytáv, talán ezért is tűnik csöppet esetlennek az autó. Ha nem provokáljuk, a futómű helytáll, a közvetlen kormánnyal a kanyar is élvezetes. A hátsó oldalablakok kibillenthetők, az első ajtók nem keretnélküliek. A B-sorozatot 1959-ben mutatták be, és 1962-ig készítették

Az első csalódás is itt érte, mivel a hozzáértő munkát hirdető csapat úgy adta vissza az autót, hogy később egy másik gárdának még hosszú órákat kellett vele eltöltenie. Végül csak lábra állt a Porsche, és a gazda képzeletben már a pilisi szerpentineket rótta, amikor jött a muzeális minősítéses kálváriája. Többször neki kellett futni, de végül – eleget téve a minősítők néhány apróbb módosításra vonatkozó igényének – meglett a vágyott OT-rendszám. A sok huzavona mostanra kissé lelohasztotta lelkesedését, ezért úgy döntött, a restaurálásra már nem költ, élvezi a Porschét így, ahogy van, s megfelelő ajánlat esetén akár meg is válik tőle.

Lehet persze, hogy ez utóbbi elhatározás még nem végleges, elképzelhető, hogy végül a 356-os csábereje kerekedik felül. Mert az aztán csáberő, ahogy a gömbölyded sárvédők és az apró ablakok „kacsintanak” az emberre! Vagy ott a zömök far a ráccsal, a míves lökhárítóval és az apró helyzetjelzőkkel… Akit ez nem szédít el, nyomja be a kilincs gombját, vegye birtokba az utasteret. Akrobatamutatvány beülni, a széles küszöb megakasztja a csülköt, a keskeny ajtónyílás megálljt parancsol a vállaknak. A feketére festett (eredetileg bordó) bőrülések le sem tagadhatnák, hogy a hatvanas évekből valók, s mivel jó mélyen vannak, az utasok szinte kinyújtott lábbal ülhetnek. Gitárhúrszerűen kötegelt küllők tartják szinte függőlegesen a kormány fehér karimáját, középen nem Porsche-embléma, hanem aranyszínű női fej néz a sofőrre. Három kerek óra, mérföldes sebességmérő, eredeti rádió, húzókapcsolók, fém és puha fekete bőr; minden autófanatikus elismerően csettintene.

Két átlagos testalkatú ember válla középen egymásnak feszül, de ez rögtön nem érdekli egyiküket sem, amint megszólal a farban az 1,6-os, négyhengeres, OHV-vezérlésű léghűtéses. Könnyűfém hengerek és dupla Solex-karburátor segít a 90 lóerő kitermelésében, a Bogárból ismerős boxerhang mély hörgéssel egészül ki: az eredeti kétcsövű kipufogó helyett itt egylyukú sportdobból zeng a gép. S tényleg zeng, indulástól megállásig, poroszkálva vagy éppen a hegyekben kanyarogva; csak ennyi kell, semmi több, a csikorgós kanyarvételt, a farriszálós gyorsulást hagyjuk meg a 911-esnek.

KaMi

A Retro Mobil újság 2009/5. számában megjelent cikk rövidített változata

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Autoalkatreszonline24.HU

Friss anyagok

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Megjelent a januári Retro Mobil!

A főbb témák: Ikarus 66.62, Indian Chief, alkatrészgyártás 3D...

Közlekedés a budapesti hidakon

A budapesti Duna-hidak és az Alagút gyalogosakra és járművekre...

Eden Cassis Mehari

Cassis egy dél-franciaországi kisváros Marseille mellett, ahol az Eden...

110 éves lesz a Morgan

Jövőre ünnepli fennállásának 110. évfordulóját az 1909-ben alapított Morgan,...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás