Menetszél

2009. október 20. kedd, 13:26

Citroën 2CV AK400 Furgonette - Terhes Kacsa

Egy csavarkulccsal meg némi dróttal javítható, ráadásul bírja a strapát, s a legtöbb ember szívébe belopja magát.

Citroën 2CV AK400 Furgonette

1970-ben jött az utolsó széria, 602 cm3-es motorral, hosszabb és magasabb „dobozzal”. Készült szögletes lámpákkal és kinyitható tetőrésszel; ott lehetett kilógatni a hosszabb tárgyakat

Citroën 2CV AK400 Furgonette

Nem bonyolították túl a műszerfalat, csupán a sebességmérőre támaszkodhat a sofőr (ez itt a külsőhöz hasonló zöld-fehér színt kapott).

Citroën 2CV AK400 Furgonette

A pedálok közel állnak egymáshoz, gumijuk a márka emblémáját viseli. Az ajtóoszlop közepén látszik a fekete tekerőgomb, azzal lehet változtatni a fényszórók kévéjének magasságát.

Citroën 2CV AK400 Furgonette

Mindössze nyitott kesztyűtartó pultra futotta, az egykarú kormánytól jobbra a Trabant váltójáéhoz hasonlóan működő „esernyő”, amely négy fokozatot kapcsol. Az ajtókat egyszerű zsanér tartja, nincs határoló vagy kitámasztó

Citroën 2CV AK400 Furgonette

A padló teljesen sík. Egy fémretesz oldása után hajtható előre a csővázas szék, de a szűk ajtónyílás miatt legfeljebb vékony és alacsony utasok jutnak be könnyen

Citroën 2CV AK400 Furgonette

Hátul egészen kényelmes az ülés, s a térérzet sem rossz

Citroën 2CV AK400 Furgonette

A vezető mögötti oldalon két fémkallantyú oldása után fel lehet hajtani a lemezt, alatta ott fészkel a pótkerék és némi szerszám. A gumi előtti ezüsttartóban az ólompótló adalék látszik, arra szüksége van a motornak

Citroën 2CV AK400 Furgonette

Nem éppen tágas a bejárat, ámbár sörösrekeszt, liszteszsákot vagy fél disznót e nyíláson át is könnyen betehetett a gazda. László a hosszú kirándulások alkalmával ágyat helyez ide: kiszereli a hátsó ülést és a kárpitokat, s ha az elülső székeket is előrehajtja, máris befér a kényelmes, kétszemélyes heverő

Citroën 2CV AK400 Furgonette

A „körítés” veszi el a nagyobb teret, az alul fekvő boxermotor alig látszik. Strapabírását mi sem mutatja jobban, mint hogy csupán apróbb hibákat kellett kijavítani rajta, ma is pöccre indul, és füstölés nélkül dolgozik. A dobfékek középen, a motor mellett vannak, a tűzfalra csavarozott ventilátor és a mögötte lévő doboz „vészhelyzetben” kell: utóbbiban szerszámokat hord magával a tulajdonos, előbbi pedig azért van, mert ha a beszereltről letörik egy darab, muszáj rögtön cserélni, nehogy a kiegyensúlyozatlan alkatrész szétverje a körülötte lévő dolgokat

Citroën 2CV AK400 Furgonette

A mai napig gyártanak hozzá lemezeket, szinte bármit be lehet szerezni. Ennél az autónál a hátsó ajtókat és a puttony több lemezét is cserélni kellett a restaurálás során, de az alváz szerencsére kisebb javítások után tovább szolgálhatott

Gyermekkorom nyarait Zebegényben töltöttem, a szemem előtt még mindig felvillannak az emlékek… nemegyszer futottunk a szomszéd bácsi elől, miután leszedtük az almáját, s alig bírtam magammal, ha tudtam, hogy a kishajóval átmegyünk a Pilismaróti strandra. Sok más élményem is volt persze, de ami idekívánkozik, az a francia bábosok esete: a magyar származású, Dél-Franciaország egyik falujában élő középkorú „életművészek” minden nyáron a Dunakanyarba jöttek egyikük szüleinek házába, mégpedig egy 2CV Furgonette-tel. A fehér és zöld színre mázolt puttonyosba besuvasztották az összes bábot és kelléket, s elzötyögtek majd 2000 kilométert. A pajtásokkal mindig azt találgattuk, vajon milyen csoda folytán nem esett szét az akkor is húszon túli, ütött-kopott masina. Ez az emlék adta az ihletet, hogy felnőtt fejjel közelebbi kapcsolatba kerüljek e típussal. Bartalis Dénes, a Citroën Automobile Club Hungary elnöke szívesen felajánlotta segítségét az ideális autó felkutatásában. Gyorsan eredményre jutott, egyik klubtagjuk,

László szívesen mutatta meg kedvencét. Igazi Kacsa-mániás ő, hétköznapokon egy 2CV Charlestonnal jár, s áll a garázsban egy most restaurált Mehari is. Cikkünk főszereplőjét szinte roncskupacként vitte haza tizenkét évvel ezelőtt, a rozsdától olyan lyukas volt szegény, hogy még az egerek is elkerülték. Teljesen szét kellett szedni, az ép elemeket fémig tisztították, ahol kellett, pótoltak; még szerencse, hogy a 2CV kultusztárgy lett, így az alkatrészellátással nincs gond. A szakipari – lakatolás, fényezés – munkákon kívül mindent a tulajdonos csinált. Fehér-zöld fényezésű Furgonette-tet nem gyártottak szériában, de László felfedezett egy ilyen különleges fényezésű példányt, amit a gyár szervizcsapata készített. Úgy döntött, lekoppintja, s ez ellen később a magyar Muzeális Minősítő Bizottság sem emelt kifogást. Ahogy elfogadták azt is, hogy a kárpitozás eltérjen az eredetitől. Köztudomású, hogy puritánságban nehéz megverni a Kacsát, csak a legszükségesebb helyekre jutott egyszerű kárpit, szinte mindenütt látszódnak a lemezek és a vascsövek. A Furgonette gazdája kerített néhány méternyi finom, steppelt vörös szövetet, és azzal húzatta be nemcsak az üléseket, még a kabin mennyezetét s oldalfalait is. Megtudom, így nem csupán otthonosabbá vált a Citroën, de sokkal csöndesebbé is, hiszen a plüsskárpittal kapott végre némi zajszigetelést. És ez jól jön a hosszú utakon, márpedig a 35 éves Furgonette a mai napig rendszeres résztvevője nemcsak hazai, hanem Európa távoli csücskeiben tartott nemzetközi találkozóknak is: megjárták vele többek között Olaszországot, Skóciát és Svédországot, az összes útról saját lábán jött haza. Még a Grossglockner hágóján is felvonszolta magát és négy utasát, s a lefelé vezető kacskaringó utáni fékbetétcserével megúszta a kalandot.

Citroën 2CV AK400 Furgonette

Szellőztetés 2CV-módra. Az apró oldalablak részt a fémtartozék segítségével ki lehet támasztani, akár teljesen fel is hajthatjuk, olyankor kívül rögzül egy retesszel.

Az aprólékos felújítás csak két alkatrészt nem érintett: a motort és a váltót. Természetesen ezeket is megfelelő állapotra hozta a tulajdonos, ám szétbontani egyiket sem kellett. A Kacsába hosszú pályafutása alatt többféle méretű kéthengeres, léghűtéses boxer erőforrást építettek, ebben a 602 köbcentis van, 28-29 lóerős teljesítménynyel. Nem semmi, hogy egy ilyen „szúnyogcsődörrel” vitetik a 400 kg-os hasznos terhelésű, létra alvázas karosszériát, amely a Citroënekhez méltó zseniális futóművön ringatózik: a kerekek különálló, a fenéklemez széleire támaszkodó karokon függeszkednek, a rugózást oldalanként egy, a küszöbök alá suvasztott vízszintes hengerbe dugott rugóra és a mögéjük csatolt lengéscsillapítóra bízták. Ezeknek köszönhető az a mozgás, ami minden Kacsát látó ember szájára mosolyt csal: ahogy kanyarodik, majd felborul, úgy emelgeti „lábait”.

Citroën 2CV AK400 Furgonette

Csak a menetszél hűthet, a hűvös szellő a lőrésszerű szélvédő alatti lamella kinyitásával engedhető be

Főszereplőnk a cikk írása előtt a márka 90 éves jubileuma alkalmából egy Citroën-szalonban múlatta az időt. Emiatt csak rövid időre vittük ki az utcára. Nagyszerű hallgatni a vékony, oldalra kivezetett csövön át kipufogó motort, amelynek jellegzetes, dübögő hangja alapjáraton alig szól, viszont gázadásra sivítóssá válik. Megmosolyogtató, ahogy a keskeny és magas doboz kilavíroz a modern autók között, 15 colos virsli gumijain könnyedén térül-fordul, s ha nagyon akarnánk, akár 80-90 km/órás tempóig eljuthatna. Termetesebb sofőr szinte teljesen kitölti a rendelkezésére álló teret, váll- és lábtérben sem túl bőkezű a 2CV, igaz, a valószínűtlenül lapos szögben álló volán miatt a térdeknek legalább marad helyük.

László a végén még megmutatja, hogyan bújhatunk be hátulra (nem túl könnyen), s miként szellőztethető a kabin (nem túl hatékonyan), majd elbúcsúzunk. A fehér-zöld Furgonette eltűnik a szemem elől, csak a bábok és a kellékek hiányoznak belőle…

KM

A Retro Mobil újság 2009/5. számában megjelent cikk rövidített változata

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Autoalkatreszonline24.HU

Friss anyagok

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Megjelent a januári Retro Mobil!

A főbb témák: Ikarus 66.62, Indian Chief, alkatrészgyártás 3D...

Közlekedés a budapesti hidakon

A budapesti Duna-hidak és az Alagút gyalogosakra és járművekre...

Eden Cassis Mehari

Cassis egy dél-franciaországi kisváros Marseille mellett, ahol az Eden...

110 éves lesz a Morgan

Jövőre ünnepli fennállásának 110. évfordulóját az 1909-ben alapított Morgan,...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás