Menetszél

2009. október 20. kedd, 15:40

Audi 100 Coupé S (1973) - Túracipő

Alig több mint harmincezer készült belőle, talán ez az egyik legkívánatosabb öreg Audi.

Audi 100 Coupé S

Ezekkel a vonalakkal 1969–1973-ig készült, majd megjelent a finoman ráncfelvarrott széria: szögletesebb lett a hűtőmaszk krómozott kerete, kicsit átalakult a műszerfal és több kezelőszerv; 1976-ig maradt gyártásban. 14 colos kerekein 185/70-es abroncsok feszülnek, az elsőkerékhajtású gép kanyarban az orrát tolja a külső ív felé

Audi 100 Coupé S

A hosszú ajtók hatalmasra tárulnak, így hátra is könnyű beszállni, az előrehajtható üléstámlák elfogadható utat nyitnak. A második sor háromszemélyes, a plüss-műbőr kárpit nem izzasztó

Audi 100 Coupé S

A hatvanas-hetvenes években az ilyen felépítésű ülés volt a divat: nagy hurkás felület szövetből és műbőrből, minimális oldaltartás, szerencsés esetben fejtámla. Az ajtón és a műszerfalon igazi fabetét húzódik végig, tárolórekeszből alig akad: még kesztyűtartó sincs, csak az ajtózsebekre lehet számítani

Audi 100 Coupé S

Nem bonyolították túl a műszerfalat, s csicsás krómdíszektől sem hemzseg. A vékony karimájú volán magassága állítható, a fűtés-szellőzés karrengetegének kezeléséhez kell némi betanulás, a járatok végére rajzolt piktogramok a helyzetjelző felkapcsolása után világítanak. A kormánytól balra tett műszerfali billenőkapcsolóval indítható be az ablaktörlő, amelynek szakaszos üzemmódja nincs, de spriccelés-törlés automatikája van

Audi 100 Coupé S

Akkoriban ez volt a csúcsmotor: 1,9 l-es hengerűrtartalom, Solex-karburátor. A tér hatalmas, akár egy V6-os is befért volna

Audi 100 Coupé S

Kicsi a nyílás, de kupés léptékkel tágas a raktér. A pótkerék zavaró helyen van, a fedél kulccsal nem, csak a vezető mögötti ajtóoszlopról nyitható

Audi 100 Coupé S

Nem sok ilyen tetszetősen befejezett Audi-fart alkottak Ingolstadtban. Mivel a tető csak a hátsó oldalablak végénél kezd ereszkedni, a második sorban is tágas a fejtér

Néhány éve láttam először ilyen típust, elsőre nehezen azonosítottam a márkát. Veterános találkozón pompázott, s nem értettem, hogy mit keres a német szekcióban: messziről 1967-es Aston Martin DBS-nek tűnt, főleg hátulról. Tudják, ez az, amivel Roger Moore, alias Lord Brett Sinclair a Minden lében két kanál című sorozatban udvarolt a hölgyeknek. Csodás hasonlóság, a négy kerek első fényszóró, a tetővonal, a méretek, a far s még a hátsó ablakok mögé faragott szellőzőrács is stimmel. Lehet, hogy a bajorok Angliába mentek stílust tanulni? Van rá esély, hiszen az 1969-ben az akkori 100-as sorozat alapjain bemutatott négykarikás kupéval teljesen idegen vizekre evezett a márka, talán jobbnak látták, ha a téma mestereitől lesik el a fortélyokat.

Most Magyarországra is eljött egy ilyen Audi 100 Coupé S, az Audi Tradition (a cég veteránokkal foglalkozó részlege) hozta el más öreg gépekkel együtt az Audi EasToric nevű versenyre, ahol mehettünk vele több mint 200 kilométert. Ez a példány 1973-ból való, éppen a sorozat felfrissítése előtt készült. Apró fejű kulccsal nyílik a kecses krómkilincs zárja, az ajtók pedig akkorára tárulnak, hogy villás targoncával oda lehetne állni a nyíláshoz. Megkívánja, hogy lehajoljunk hozzá, 1333 mm-es magasságával alacsonyabb, mint az A5 Coupé. De mivel nem kupolaszerűen szűkül a tető, a beülés tulajdonképpen nem nehézkes. Az utastér elülső részének mérete és kényelme elsőrangú, s ha az üléstámlák előrehajtásával sikerült hátra utat törni, a széles második sorban sem gond az elhelyezkedés. A mai modern autók után nem könnyű megemészteni a malomkőnyi átmérőjű, kisujjnyi vastag volánkarimát, az apró ablaktörlőket, de tetszik, hogy alig néhány kapcsolóval, gombbal vagy visszajelzővel fárasztják a pilótát. A látvány 36 év és 88 ezer kilométer után is kiváló minőségről tanúskodik, jó érzés ilyen környezetben nosztalgiázni.

Audi 100 Coupé S

Nem teljesen olyan, mint egy Aston Martin DBS? Mindössze 1085 kg-ot nyom a 4464 mm hosszú acélkarosszéria, amely a narancsszín mellett többek között bordóban, ezüstben és citromsárgában is készült. Az ablakok elöl nem keretnélküliek, s jobb oldalra nem jutott külső tükör. A hátsó szélvédő viszont fűtött

A verseny pontban reggel nyolckor rajtol, a sok méregdrága és különleges veterán között sem kell szégyenkeznie a Coupé S-nek. Rövid indítózás után, második próbára feléled az erőforrás, amely az akkori 100-as széria legnagyobbja és legerősebbje: 1,9 l-es, 112 lóerős, 160 Nm nyomatékú. Egyenletes járása mérsékelten szűrődik be az utastérbe, jól hallható mormogós kipufogóhangja zene minden autórajongó fülének. Hatalmas karmozdulatokkal igazítjuk irányba a szervo nélküli kormányt, a férfias kuplunggal játszva felkúszunk a pódiumra, aztán irány az országút! A bemelegített motort nem hagyjuk ellustulni, fokozatról fokozatra kiforgatjuk 3500-ig; akár 6000/percre fel lehetne tornázni a fordulatszámmérő mutatóját, ott kezdődik a piros zóna. Kedvvel dolgozik a négyhengeres, ha akarnánk, 11,5 másodperc alatt 100-ig jutna. De minek heveskedni, ez az autó krúzolásra való túrakupé, amely alkalomadtán vígan megfutja a 140-et is. Négygangos, teljesen szinkronizált váltójának karja hosszú utat tesz meg, kulisszájában néha eltéved az ember a kettes és a négyes között. Ugyanakkor jó az áttételezés, s mivel az erőgép alacsony fordulatról készséges, utazáskor csak ritkán kell hozzányúlni a negyedikbe tett karhoz.

Rugói lágyan ringatják a kasztnit, szinte átlebegünk az úthullámokon, legfeljebb a kátyúkban döccennek nagyobbat a kerekek. A finomságért nagy tempójú ívmenetben erős kasztnidőléssel és orrtolással fizetünk, de ezt nem lehet hibaként felróni egy hatvanas évek végéről származó autónak. A szervo nélküli kormány nem túl közvetlen, ugyanakkor a kis tempós fordulóknál erős karizmot kívánó szerkezet országúton nem rossz partner. Elöl tárcsás, hátul dob alapú fékrendszere hatékony lassításra képes, a pedálerő jól adagolható.

Csaknem nyolc órát töltöttünk az Audi Coupé S-ben, nyomtuk a gázt, ha kellett, versenyeztünk az idővel, de leginkább csak élveztük a kényelmes túratempót. Üdülés volt ez a hajtós hétköznapok után.

KaMi

A Retro Mobil újság 2009/5. számában megjelent cikk rövidített változata

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Autoalkatreszonline24.HU

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Kapható a márciusi Retro Mobil!

A főbb témák: Fiat X1/9, Mávaut csuklós buszok, Opel...

Az Oldtimer Show története

Beszélgetés Kiss Tamással, az Oldtimer Show Kft. ügyvezetôjével. (x)

60 éves a Skoda Octavia

Éppen hatvan éve, 1959 januárjában gördült le a szalagról...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás