Menetszél

2009. október 20. kedd, 16:51

Alfa Romeo Giulia 1.6 Super (1973) - Akcióhős

A négyajtós Giuliát legtöbben nem a versenysportból, hanem a mozikból, főleg a Piedone-filmekből ismerik. Pedig műszakilag…

Alfa Romeo Giulia

A zöld négylevelű lóhere minden verseny-Alfára szinte kötelező, a sárga kartervédő rács és a föld között talán ha tíz centi lehet, van, aki éppen ezért évente cseréli

Alfa Romeo Giulia

A gyári kipufogó ennél sokkal vékonyabb, pedig már annak a hangjára is odafigyelnek a járókelők. A gyári lemezfelnik nagyon hitelesek

Alfa Romeo Giulia

A sebességmérő 200-ig skálázott, a fordulatszámmérőn 6400/perc körül kezdődik a piros. Addig könnyen el is forog a gép

Alfa Romeo Giulia

Balra a vízhőmérő mellett az olajnyomásmérő, közvetlenül a váltókar előtt, középen. A műszerek fölött a szellőztetés állítható

Alfa Romeo Giulia

Az 1968-as frissítéskor született fa műszerfal jól harmonizál a szintén fa kormánnyal és a barna ajtóhuzattal, középen az áramtalanító piroslik. A csövek miatt komoly kihívás a beszállás

Alfa Romeo Giulia

A több Alfából is jól ismert erőforrás, rajta a két dupla Weber-karburátor. A blokk mögött látszik a kerek fékszervo

Alfa Romeo Giulia

A motorháztető biztonsági záras, csak kívülről lehet nyitni

A Giuliát 1962-ben mutatta be az Alfa, és egészen 1978-ig gyártotta, egy kisebb és egy nagyobb ráncfelvarrással. Többségük 1290 és 1570 köbcentis, hipersportos, csupa könynyűfém, négyhengeres DOHC-motorokkal futott, de 6500 példány készült 1,8-as Perkins dízellel is. A Giulia padlólemezére és futóművére több karosszériát is ültettek: a kor Spidereinek egy részét és a versenypályákról ismerős kupékat, a GT-ket, GTA-kat is.

Technikája a kor színvonalát magasan fölülmúlta, nemcsak a Piedone-filmekben üldözték vele a rosszfiúkat. Motorválasztéka ezt könnyedén lehetővé tette, már az alapgép is 74–87 lóerőt produkált, karburátoraitól és vezérműtengelyeitől függően, az 1,6-os pedig 92–122 LE-re volt képes gyárilag, de a tuningmestereknek a 160 ló sem okozott gondot.

Nem csoda hát, hogy az alapkivitelek is könnyen megfutották a 170 km/órát, és 11 másodperc körüli idővel sprinteltek állásból 100 km/órára. Júliánk fékei miatt is ufó volt kortársai között: négy tárcsát szorítanak a fékpofák, cikkünk főszereplőjében már szervorásegítéssel és kétkörös rendszerben. A kihegyezett, szép hangú négyhengeres mögött pedig ötfokozatú a váltó. Az új korukban is különlegességnek számító kupék régóta gyűjtői kultusztárgyak, de a négyajtósok… Többnyire családi autóként futottak, többségük Olaszországban, szemrebbenés nélkül agyonhasználták őket. Aki megfelelő utasterű, nagy csomagtartójú és a mai forgalommal is könnyedén lépést tartó autót akar, a kupék műszaki töltetével, jól jár az alulértékelt szedán Giuliákkal.

Tesztautónk Franciaországból érkezett, már versenyautóvá átalakítottan, FIA-minősítéssel, a veteránvizsga hát nem volt nagy kihívás. A FIA minősítésének alapfeltétele, hogy az autón minden eredeti vagy tökéletesen korhű legyen. A nyitott légszűrős dupla Weber-karburátor, a bukócső, a rugók, a keményebb lengéscsillapítók és a lökhárítók is mind-mind léteztek, több mint harminc évvel ezelőtt is. FIA-minősítés ide vagy oda, így is nagy merészség volt megvenni, hiszen francia tulajdonosa nem engedte kipróbálni. Nem volt rá biztosítás, ráadásul az üléseket is kiszerelte belőle eladás előtt, így tréleren érkezett haza. Szerencsére nem kellett sokat dolgozni rajta, csak a kardáncsapágy és a kuplung munkahengere volt csereérett.

A becsövezés és az emiatt elegánsnak egyáltalán nem nevezhető ki-beszállások korlátozzák a mindennapi használhatóságot, de a menettulajdonságok, a kasztni merevsége, a gyorsulás hangja és a visszadurrogások hamar mosolyt csalnak a vezető és egyetlen utasa arcára. Az előbbi üléspozíciója a kor Alfáitól megszokott „rövid láb, hosszú kéz”, amire felkészülni egyáltalán nem lehet, inkább csak megszokni. A függesztett pedálokkal viszont már sokkal könnyebb boldogulni, mint az első sorozat padlólemezből kiállóival. A hiperpontos, szűkre áttételezett váltó fokozatai villámgyorsan fogynak, a kettős keresztlengőkaros első és a különleges bekötésű merevtengelyes hátsó futómű megdöbbentő kanyarsebességeket enged meg. A Giulia alapesetben sem csendes, nem még így felpiszkálva: hörög, durrog, üvölt, és még ötödikben is iszonyúan gyorsul. Igazán 5000/perc felett van elemében, teljesítménye 6000 felett is nő. A tárcsák a hajtáslánc képességeihez méltóan bánnak el a mozgási energiákkal. A kormányáttétel nem extrarövid, de pontosan navigálható vele a gép.

A korhű kincs új gazdára vár, név és cím a szerkesztőségben.

Surányi M.

A Retro Mobil újság 2009/5. számában megjelent cikk rövidített változata

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Autoalkatreszonline24.HU

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Porsche 917 No.1

1969-ben, Genfben mutatta be a Porsche a 917-est, amely...

Kapható a májusi Retro Mobil!

A főbb témák: BMW Isetta 300, Toyota tanulmányautók, folytatódik...

Oldtimer Show 2019

14. alkalommal rendezték meg az Oldtimer Show-t, Budapesten a...

Történelem: Jaguar XJ

Az utolsó Jaguar, amely még a gyáralapító Sir William...

Megjelent az áprilisi Retro Mobil!

A főbb témák: BMW 320/6, Drauz karosszériák, Citroen 2...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás