Menetszél

2009. június 20. szombat, 17:02

Peugeot 404 Coupé (1967) - Olasz

A tömegtermék 404-es legkülönlegesebb szériája a Coupé. Pininfarina rajzolta, és az ő üzemében gyártották.

Peugeot 404 Coupé

A nem gyárilag, de még az autó új korában beépített napfénytető egy mozdulattal nyitható. A fényszórók korhűen sárgán világítanak, ahogy ezt egy francia veteránnál kell

Peugeot 404 Coupé

Nem nehéz felismerni a hasonlóságot: a 404 Coupé nem sokkal a lapunk előző számában bemutatott Fiat 1500 Coupé után jött ki a Pininfarina-műhelyből

Peugeot 404 Coupé

Szemet gyönyörködtetők a hurkázott ülések, a gyári árnyalat ma is elegáns. A pedálrend szellős, de jobbra tolt, s a kormányoszlop is a kardánalagút felé dől. A műszerfal bal szélén a rögzítőfék, a kormány mögött jobbra a váltókar

Peugeot 404 Coupé

A hátsó pad kétszemélyes, a középről lehajtható könyöklő a kordivatnak megfelelően hamutartós. A biztonsági öv az isofixes gyerekülés-rögzítőkhöz hasonlóan utólagos beépítés

Peugeot 404 Coupé

Mindkét üléstámla előrebillenthető. Az ülőlapok viszont nem siklanak előre, de a támlák befele dőlésükkel segítik a beszállást, zsanérjaik ékszernek is elmennének

Peugeot 404 Coupé

A kárpit bőr, fém és egy kis filces textil

Peugeot 404 Coupé

Méretes a csomagtér, a fedélből lámpa világít

A kupé csak hat évig készült, a négyajtóst és a kombit még a 80-as évek elején is gyártották Afrikában. Alig több mint hatezer kupé hagyta el a Pininfarina szerelőszalagját, így bár ritka volt, nem volt iszonyatosan drága. Talán ez az oka, hogy nem is őrizték meg sokan. A típus szerelmesei nemhogy jó állapotút, semmilyet sem találnak a veteránpiacokon. Kár érte. A négyajtósnál klaszszikus kupérecept szerint (7 centivel) hoszszabb, (5-tel) szélesebb és (2-vel) alacsonyabb kétajtós időtálló forma. A négyüléses utazókupé 96 lóerős, 1,6-os, Kugelfischer mechanikus befecskendezős (!) benzinesével 167 km/órára volt képes, s komfortos utastere, tágas csomagtere is a kor hosszútávfutójává tette. A már csaknem fél évszázados konstrukció ma is egészen élhető: a szervo nélküli kormány nem probléma, a fék ugyan elöl-hátul dobokkal dolgozik, de már rásegítős, és a négyfokozatú kormányváltó is pillanatok alatt megszokható. Az elöl-hátul tekercsrugós felfüggesztés inkább komfortos, mint sportos, a hosszúra áttételezett váltóval igazi nemzetközi túraautó a 404-es, és még autópályán is jólérzi magát. Szépen fut egyenesen, meglepően csendes, gördülési és szélzaja minimális. Mindez a felújítókat dicséri.

Peugeot 404 Coupé

Patikatisztaságú a motortér, a mechanikus Kugelfischer-injektorok beállítása türelemjáték

Pásztor Tamás hosszasan kereste a megfelelő darabot, aztán végül több közül is választhatott: az autók állapotát kár is lett volna felmérni, a döntés végül hiánytalan kiegészítői miatt egy hollandiai példányra esett. Jópontnak számított, hogy az egykori holland importőr napfénytetőt szerelt a 404 Coupékba, pedig ez gyárilag csak a négyajtósokhoz volt elérhető. Boldogító volt a lámpák és a díszlécek épsége, de homokfúvás után lehangoló lemezek tűntek elő. Nemcsak rozsda volt sok, a munkát is kontárok végezték. Karosszériaelemből nincs utánpótlás, így egy lehetőség akadt csupán: a meglévő minták alapján újakat kellett gyártani. A felújítás során a karoszszériát elemeire bontották, majd a kardánalagútra mint az autó gerincvonalára építették fel az egyenként újjávarázsolt elemeket. A kasztni három hónapig készült, a gyári grafitszürke fényezés másfél hónap alatt született meg.

Peugeot 404 Coupé

Jellegzetes megoldás: benzintanksapka a lehajtható rendszámtábla mögött

A többi 404-ből ismerős hajtáslánc rendbehozatala ehhez képest sétagalopp volt: a váltóhoz nem is kellett nyúlni, a motorgenerál rutinból ment. A beltér is szinte forgatókönyvszerűen készült, a kárpitozás a gyári árnyalat érdekében műbőrből valódi bőrré nemesedett. Látványban nincs különbség, a bordó árnyalat önmagáért beszél. Mesteriek a részint utólag, egyedileg gyártott díszlécek és a borsos áron Ausztriában elkészíttetett krómok is.

A munkát egyébként nem csupán a hazai OT-rendszám dicséri, a szélvédő bal felső sarkában díszelgő matrica nem kisebb rangról, mint a nemzetközi FIVA-minősítésről árulkodik. A világ minden pontján ritkaságnak számító, de leginkább Hollandiában és Franciaországban csodált 404 Coupét idén egészen sok helyen láthatja a hazai veteránosközönség. Például lapunk szépségversenyén, a Lotus Retro Mobil Concours d’Elegance-on, Hévízen.

Katona M.

A Retro Mobil újság 2009/3. számában megjelent cikk rövidített változata

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Autoalkatreszonline24.HU

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Porsche 917 No.1

1969-ben, Genfben mutatta be a Porsche a 917-est, amely...

Kapható a májusi Retro Mobil!

A főbb témák: BMW Isetta 300, Toyota tanulmányautók, folytatódik...

Oldtimer Show 2019

14. alkalommal rendezték meg az Oldtimer Show-t, Budapesten a...

Történelem: Jaguar XJ

Az utolsó Jaguar, amely még a gyáralapító Sir William...

Megjelent az áprilisi Retro Mobil!

A főbb témák: BMW 320/6, Drauz karosszériák, Citroen 2...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás