Menetszél

2009. április 24. péntek, 11:21

Mercedes-Benz 300 SL (1958)

Tizedannyi készült belőle, de bő kétszer olyan erős, mint kistestvére, a 190-es.

Mercedes-Benz 300 SL

Az orr a 190-eséhez hasonló, a tengelytáv azéval egyező, de a karosszéria 35 cm-rel hosszabb, elöl-hátul nagyobbak a túlnyúlások

Tavaly a környebányai Motor Classic 190-ese nyerte a hévízi Lotus Retro Mobil Concours d’Elegance szépségverseny legszebb kabriónak járó díját. A nyár végén (Retro Mobil, 2008/5.) mi is kipróbáltuk, s a műhelyben már akkor láttuk a készülő 300 SL Roadstert, a híres sirályszárnyú kupé nyitott, ponyvatetős változatát. Elkészült: találkozott a teljesen járóképes, csövekből hegesztett váz és a könnyűfém ajtókat, csomag- és motorházfedelet hordó karosszéria.

A forma (főként szemből) a 190-esé, az építési elv azonban teljesen más. A frissebb 190 már önhordó, s az autókat egymás mellé téve a formai különbségek is jól látszanak. A 300 SL mellett az amúgy látványos 190-es szinte érdektelenné degradálódik. Meglepő, de az SL tengelytávja pont a 190-esé (2400 mm), s elvükben futóművük is egyforma. A 300-as régebbi konstrukció, hiszen az 1954-es New York-i Autószalonon mutatták be, s az 1952–53 között gyártott (W 194 kódú) 300 SL versenygépre épült. Utóbbi fénykorában a Le Mans-i 24 óráson, majd a nürburgringi ADAC Eifelrennenen és a mexikói Carrera Panamericanán is győzött, a Mille Miglián negyedik lett.

Mercedes-Benz 300 SL

Ragyognak a krómok, a karosszéria nyitható elemei (ajtók, csomag- és motorháztető) könnyűfémek

Hiába örült a megtisztelő felkérésnek a Motor Classic, a 300-as felújítása komoly kutatómunkát igényelt. Az interneten nemcsak a gyári katalógusokat, a több száz oldalas szerelési leírást is meg tudták szerezni, s kezdődhetett a legózás. A 300 SL-ek többségét a Tengerentúlon adták el, így nem meglepő, hogy ez a gép is onnan jött. A homokfúvásig tűrhetően nézett ki, utána már kevésbé. Amit lehetett, gyári új alkatrészekre cseréltek. A mindössze 1858 példányos Roadster-széria eleve magasra tette a lécet, különösen, hogy Környebányán a lehető legszebb állapotú példányt kívánták megépíteni. Ebben a műfajban nem áll rosszul a Motor Classic.

Sokáig külön szálon futott a váz, majd ráépült az elöl kettős keresztlengőkaros s hátul is teljesen független felfüggesztés. Jöttek az elöl-hátul dobos fékek, s idővel helyére került a soros hathengeres, a világon először közvetlen befecskendezéssel táplált, alaposan kihegyezett benzinmotor is. A Bosch-befecskendezők beállítása kényes művelet, ezt külföldi specialistákra kellett bízni. A kenés versenyautós, szárazkarteres, a rendszer 11 liter olajat keringtet, a 15 liter hűtőfolyadék pedig az olajhűtőt is temperálja. Érdekes látvány lehetett a tesztelés: a szivárgások kiszűrésére még a csupasz, de teljesen járóképes vázzal tettek néhány kört, s csak a finomhangolás után emelték rá az időközben elkészített karoszszériát.

Mercedes-Benz 300 SL

Mesés a beltér, a bőr zamatos, a hurkás ülések kényeztetőek, a fűtés a vezető és az utas oldalán külön szabályozható

A fényezés nem e példány saját árnyalata, de nagyon különleges, mélygrafitmetál, és természetesen az egykori gyári palettáról való. A műszerfalat is uraló bőrözés az eredeti piros színben pompázik, a kokpit középső sávja festett fém, a háromküllős kormány karimája valódi fa. A nagy átmérőjű volánhoz egészen közeli a hosszú karra ültetett váltógomb, s álló helyzetben is sokat mondó a 270 km/óráig skálázott sebességmérő. Az ötvenes évek leggyorsabb szériaautójában ülünk, a mutató 260 km/óráig kúszott, de hosszabb végáttétellel volt még tartalék. Menet közben elegáns sportkocsiból nehezen uralható fenevaddá válik az SL, a hangos közvetlen befecskendezésű 3,0 literes 215 lóereje elemi gyorsításokra képes, észnél kell lenni, a far riszál, a négydobos fékrendszer pedig alig bír a motor teljesítményével. A 300 SL-t az ötvenes években sokan özvegycsinálónak becézték…

Funkcionalitásról szó sincs, formájával, részleteivel azonban bárkit levesz a lábáról az SL. A külső ajtókilincsek mesterien bújtatott kallantyúk: hátsó felüket hüvelykujjal benyomva süpped a tenyerünkbe az ajtónyitó. Rangemelő az oldalsó motortér-szellőztetőnyílás. Kit érdekel, hogy a lapos csomagtér iszonyúan szűk?! A szakavatottak nem a helyet, inkább a ma már ritka teljes gyári szerszámkészletet nézegetik, a többiek meg a talán még a gyárinál is jobb állapotot csodálják…

Mercedes-Benz 300 SL

A csomagtér kicsi, gyárilag a pótkerék és a ma különös csemegének számító szerszámkészlet szinte ki is töltötte

Mercedes-Benz 300 SL

Minden részlet gyári állapotú, a pedálgumik is. A karok kissé szűken sorakoznak

Mercedes-Benz 300 SL

Bőven van díszítés a karosszérián, a küszöb lyuka a központi emelőé, a gyáriak szívesen hangsúlyozták a versenyautós gyökereket

Mercedes-Benz 300 SL

A világ első, autóba épített, közvetlen befecskendezéses benzinese 6000/percig van elemében. A 260 km/órás végsebesség rekordnak számított. Van olajhőmérő és olajnyomásmérő is

Mercedes-Benz 300 SL

Előcsalogatása után kézre áll az egyébként rejtett ajtókilincs – ez is az aerodinamikát szolgálja

Mercedes-Benz 300 SL

Az összes gyári felirat a helyén van, büszke címke mutatja, hogy az autó Nyugat-Németországban készült

  • Karosszéria: kétajtós, kétüléses, önjáró acélvázra épülő acél-alumínium karosszéria
  • Motor: hosszában épített, vízhűtéses, soros hathengeres öntöttvas blokk, egy lánchajtású, felülfekvő
  • vezérműtengellyel
  • Hengerűrtartalom: 2996 cm3
  • Furat x löket: 85,0 x 88,0 mm
  • Teljesítmény: 215 LE (5800/min fordulaton)
  • Hajtás: hátsókerékhajtás, 4 fokozatú, szinkronizált manuális váltó
  • Hosszúság x szélesség x magasság: 4570 x 1790 x 1300 mm
  • Tengelytáv: 2400 mm
  • Fékek: hidraulikus fékrendszer, szervórásegítéssel, elöl-hátul dobfékek
  • Tömeg: 1330 kg
  • Végsebesség: 260 km/h

A Retro Mobil újság 2009/2. számában megjelent cikk rövidített változata

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Autoalkatreszonline24.HU

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Hungaroring Classic 2019

A Hungaroring Classic egy csipetnyi autósport-történelem a mogyoródi dombok...

XIV. Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance, Hévíz

Június 15-16-án közel 90 veterán- és luxusautó szállta meg...

Porsche Typ 64

A Porsche család szerepe az autótörténelemben kiemelkedő jelentőségű.

Kapható a júliusi Retro Mobil!

A főbb témák: Wartburg 353 W, Alfa Romeo GT...

Concorso d’Eleganza Villa d’Este 2019

Az autós eleganciaversenyek egyik legnívósabb eseménye az olaszországi rendezvény...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás