Menetszél

2009. április 24. péntek, 11:31

Lamborghini Espada 400 GTE, 1971 - Kard ki, kard!

Tíz éven át gyártották, 1217 darab készült belőle, és sokáig a leggyorsabb szériaautónak számított.

Lamborghini Espada

A hátsó fal függőleges, a csomagtartó a hátsó szélvédőt kinyitva érhető el

Lamborghini Espada

Ó, azok a 70-es évek! Szögletes műszerfal, fabetét. A bőrkárpit alapáras, az amerikai S2-esekben a légkondicionáló is

Lamborghini Espada

Az ülések passzentosak, minden második bőrredőt finom nyomatok díszítik

Lamborghini Espada

A hátsó szeparált helyek is egész tágasak, a kardánalagútban a hűtő-fűtő légbefúvók hátrakúsznak

Lamborghini Espada

A V12-es teljesen alu, hengersoronként két vezérműtengelyét lánc hajtja, kéttorkú Weber-karburátorok táplálják

Lamborghini Espada

A csomagtér bő 280 l-es, filccel kárpitozott

Lamborghini Espada

Az 1,19 m-es magasság miatt az Espada valós méreténél hosszabbnak hat. Formaterve Bertone-munka. A hazai közönségnek a Piedone, a zsaru című Bud Spencer-filmből lehet ismerős

Az Espada (spanyolul kard) története két, az 1967-es Genfi Autószalonon kiállított Bertone-tanulmányautóval kezdődött: a szárnyas ajtós Marzal a híres Lamborghini Miurára, a formájában a későbbi Espadához közelebb álló Pirana pedig a Jaguar E-Type-ra épült. Egy évvel később már a szalonokba is került Ferruccio Lamborghini új négyülésese, a 250 km/óra feletti végsebesség a szériaautók csapatában sokáig az Espada privilégiuma volt.

Az Espada alapvonásai tízéves gyártása alatt mit sem változtak, a bő 4,7 m-es hosszhoz tekintélyes, 1,86 m-es szélesség és 1,19 m-es laposság jár. A motor a Miurából való, 60 fokos hengerszögű V12-es, az ott középen keresztben beépített gép itt elöl és hosszában forog. Az önhordó acélkarosszéria motorházteteje alu. A második (S2 vagy 400 GTE néven ismert) széria 1969 decemberétől készült, újabb műszerfallal, hátravezetett utastéri légbefúvókkal és elöl-hátul hűtött tárcsafékekkel. 1973-ban érkezett az S3, kissé átrajzolt fronttal, új hátsó lámpákkal, ZF-kormányszervóval, alapáron légkondival, izmosított fékrendszerrel és ismét módosított cockpittel, az amerikai emissziós előírásoknak is megfelelő karburátorbeállítással, főként az Újvilágnak (1974-től) felárért háromfokozatú (Chrysler) automata váltóval, 1976-tól az 5 km/óra alatti koccanásokat nyomtalanul viselő lökhárítókkal.

Pásztor Tamás autója 1971-es, azaz S2-es, még a Miura iparművészeti értékű központi anyás versenykerekeivel. Az amerikai specifikációjú gép Los Angelesben, Bob Estes golfbajnoknál kezdte pályáját, a 90-es években a francia Riviérán cirkált, majd egy árverés után előbb Hollandiába, 2005-ben pedig Magyarországra érkezett. Világéletében gondos kezek alatt szolgált, így (első ránézésre) szép állapotban került, csaknem 35 évesen, a Pásztor Classics műhelyébe. A hazai oldtimer minősítést azonnal megkapta, s elkezdődtek a kisebb-nagyobb javítások. A motor addig nem esett át komolyabb műtéteken, így jöhettek az új dugattyúk, csapágyak, a vízpumpa, a hengerfej-felújítás, a hűtőcsere. Fel kellett újítani (a tengerentúli kivitelekben már az S2-nél alapáras) légkondicionálót és a kétkörös féket is. A karosszériaelemek lényegében makulátlanok voltak, s az összes lámpa is szinte, de az alkatrészbeszerzés így sem volt egyszerű. Az eredeti kipufogó helyett tompítás nélküli, sportmotororgánumú rendszer üvöltözött a gép alatt (azonnal ment is a kukába), gyári eredeti azonban mintában vagy rajzon sem létezett. Végül egy amerikai cég készítette el rozsdamentes acélból, méregdrágán. A kárpitozás is sokáig vesszőfutásnak tűnt: a bőrülések minden második hurkáját apró motívumok díszítették, itthon senki sem vállalkozott az aprólékos munkára, egy német cég végül elvállalta. Az Espada lengéscsillapítói, szilentjei és ötfokozatú váltójának szinkronjai szintén újak, s a karosszéria újrafényezése sem maradt el, az egyetlen világossárga árnyalatban fennmaradt példány a gyári kód szerinti dukkót kapta vissza.

Lamborghini Espada

Készül az Espada a Pásztor Classics-nál

A V12-es alapjáraton meglepően finoman gurgulázik, a fordulatszám emelésével egyre ércesebben szól. Elindulás után a táj valószerűtlenül gyors váltakozása és a gyomor feszülése a meghatározó. A mély üléspozícióból a bő 280 l-es csomagtér indifferens, a vezetési élmény nagyon közvetlen, az autózás hőskorát idézi: a kormány kőkemény, szervo nélkül 20,5 centi széles abroncsokat kell mozgatni a V12-es súlya alatt, miközben időnként a hátsó kerekek is oldalra kívánkoznak. Ha a gyors indulás a cél, a 350 lóerővel a 100-as sprint 6,5 másodperc körül abszolválható, mire a magas kardánalagútra ültetett váltókart harmadikba toljuk, a sebességmérő már a 100-at közelíti, mérföldben! A gumik a mai trenddel ellentétben nem peresek, 205 VR 15-ösök, oldalmagasságuk a szélesség 80 százaléka, az Espada így 164 mm magas abroncsokon áll. A futómű a sportos karakterisztika ellenére is egészen kényelmes. A hosszú, lapos karosszériájú, faránál magasra húzott tetőívű, már-már kombis sportkupé igazi granturismo. Ahogy Lamborghini mindig is tartotta, és gyakran Enzo Ferrari orra alá dörgölte: a sportosság nem egyenlő a fapadossággal!

Karosszéria: kétajtós, négyüléses önhordó acélkarosszéria

Motor: hosszában épített, vízhűtéses, V12-es alumínium blokk és hengerfejek, hengersoronként két lánchajtású, felülfekvő vezérműtengellyel

Hengerűrtartalom: 3929 cm3

Furat x löket: 82,0×62,0 mm

Teljesítmény: 350 LE (7500/min fordulaton)

Nyomaték: 393 Nm (5500/min fordulaton)

Hajtás: hátsókerékhajtás, ötfokozatú kéziváltó

Fékek: kétkörös hidraulikus fékrendszer szervorásegítéssel, elöl-hátul belső hűtésű féktárcsákkal

Hosszúság x szélesség x magasság: 4738x1860x1185 mm

Tengelytáv: 2650 mm

Tömeg: 1635 kg

Átlagfogyasztás: 17,0 l/100 km

Végsebesség: 254 km/h

Katona Mátyás

A Retro Mobil újság 2009/2. számából

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Autoalkatreszonline24.HU

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Hungaroring Classic 2019

A Hungaroring Classic egy csipetnyi autósport-történelem a mogyoródi dombok...

XIV. Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance, Hévíz

Június 15-16-án közel 90 veterán- és luxusautó szállta meg...

Porsche Typ 64

A Porsche család szerepe az autótörténelemben kiemelkedő jelentőségű.

Kapható a júliusi Retro Mobil!

A főbb témák: Wartburg 353 W, Alfa Romeo GT...

Concorso d’Eleganza Villa d’Este 2019

Az autós eleganciaversenyek egyik legnívósabb eseménye az olaszországi rendezvény...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás