Menetszél

2008. december 24. szerda, 11:53

Morgan Plus4 4 Seater - Örökifjú

„Igazi angol roadster a harmincas-negyvenes évekből!” – így néznek legtöbben a Morgan újonnan kapható autóira. A klasszikus sorozat ruhája állja az időt, hajtáslánca mai.

Morgan Plus4

Az Aero formája már „légáramlatbarát”, a fényszórók műanyag bura mögé ültetett projektoros egységek

Morgan Plus4

Csomagtartót a Morgan kínálatában egyedül a hosszított padlólemezre épülő Aero kínál. Az izomgéphez alapáron jár ugyan a kitörésgátló elektronika, de a szoftver finomabb farriszálást még engedélyez

Morgan Plus4

Az Aero belterében talán a redős ajtózsebek a leginkább antik elemek. Az indexkarok, a váltógomb és a buszos gázpedál a hajtáslánchoz hasonlóan BMW-származék

Morgan Plus4

A megjelenés a harmincas éveket idézi, az alap gumiméret 195/60 R15. A Plus4 mellett még a csakis V6-ossal kínált Roadster kérhető négyüléses kivitelben, a belépő 1,6-os kizárólag kétülésesként kapható

Morgan Plus4

A vászontetőt kézzel kell hajtogatni. Felhúzott ponyvával sem mutat rosszul a Morgan, de autózni nyitottal jobb. Kecses sárvédők övezik a hosszú orrot, a küllős felnik szintén jelentős hangulatelemek

Morgan Plus4

A kezdeti modelleken még meredekebben állt a hűtőmaszk, a fizimiska szinte semmit nem változott az elmúlt bő 70 évben

Morgan Plus4

A műszerfal fabetéttel, bőrhuzattal is készülhet. A volán alapáron légzsákos, felárért archaikus.

Morgan Plus4

A volán alapáron légzsákos, felárért archaikus

Morgan Plus4

A pedáltér szűk, de átlag lábmérettel épp elegendő. A karok majdnem egy síkban állnak, kezelésük nem igényel különösebb megszokást

Morgan Plus4

Az ülések kényelmesek, oldaltartásuk stabil, hurkás kárpitozásuk passzol az antik megjelenéshez. Hárompontos öv és a képen nem szereplő fejtámasz hátra is jár, lábtérből kevés jut

Hosszú, hatalmas orr, kerek formájú, cseppházas fényszórók, küllős kerekek, alig 30 centi magas ajtócskák és lapos szélvédő azonosítja a Morgant. A szemlélődő ebből egyértelműen tekintélyes korúnak véli a gyári állapotban tündöklő gépet. Közelebb lépve sem egyszerűsödik helyzete: fabetétes műszerfal, fakormány, de hárompontos biztonsági övek, fejtámaszos ülések fogadják az utastérben. A gyáriak a digitális kilométer-számlálót is kellően archaikus órába rejtették, a megjelenés így a mai berendezésekkel is hozza a harmincas évek hangulatát. Ha az ember Morganbe ül, két dologra mindenképp fel kell készülnie: a feltűnés nélküli közlekedés a múlté, az autóról és a „mai veteránokat” kínáló márkáról pedig gyakorta mesélnie kell az érdeklődőknek.

Noha a Morgan márkát 1909-ben alapította a céget 1959-ig saját maga irányító H.F.S. Morgan, az első négykerekűt csak 1936-ban alkották, addig háromkerekűikkel aratták a babérokat. Mivel a harmincas években a piac a motortriciklik helyett már valódi autókra vágyott, az ős, 4/4 Morgant hozták ki. A modellnév két számjegye a négy kerékre és a Fordtól származó, 1122 köbcentis, 22 lóerős négyhengeres motorra utalt. A kezdetben két, majd 1938-tól négyülésesként is kínált roadster építésmódja különlegességnek számított megjelenésekor, s egyediségével ma is az. Az acélmerevítőkkel erősített, zömében könnyűfém alvázra fa karosszériavázat csavaroznak, s az acél karosszériaelemeket arra szerelik. A méretek az évek során alig változtak, a 2438 mm-es tengelytáv 2490 mm-re, a 3,7 méteres hossz 3,96 méterre hízott, ám az építésmód változatlan. A futóművek konstrukciója szintén hagyományhű, elöl kettős háromszöglengőkaros, hátul merevtengelyes. A kor előrehaladtát jelzi persze, hogy a hátsó laprugókat mára spirálrugók váltották fel, a lengéscsillapítók mindig a jelenkor szintjét érik el. A motorpaletta ugyanúgy, a kicsiny manufaktúrának számító Morgan világéletében külső beszállítóktól vásárolta a teljes erőátviteli láncokat. Autóit Fiat- és Rover-motorok is hajtották már, de a fő beszállítónak a kezdetek óta a Ford számít.

A mai klasszikus palettát, vagyis a belépőnek számító 4/4 Sportot, Plus4-et és a Roadstert egyaránt Ford-blokkok hajtják. A Fordtól származó benzinesek mind hoszszában forognak, és igazi roadsterhez hűen a hátsó tengelyre nyomulnak. Az alapgép, a 4/4 Sport a Ford mai változó szelepvezérlésű 115 lovas 1,6-osát kapja, a Plus4-hez 2,0 l-es 145 lovas, vagy 3,0 literes, 203 lovas V6-os választható, a klasszikusok csúcsának számító Roadster pedig a korábbi Ford Mondeo ST220 változatából ismert, szintén 3,0 literes, V6-os, de 223 lovas egységet kapja.

A hazai piacon idén augusztus vége óta budaörsi székhellyel jelen lévő Morgan-képviselet által egy négyüléses Plus4-et, a 2,0 literes motorral próbálhattunk ki. Érdekes, hogy a Morganek egyik legfőbb erénye a személyre szabhatóság, de az évente csupán 620 példányt termelő üzem manapság már márkakereskedői készletére is gyárt: egyrészt kell a vevőfogó, másrészt a vevők fele nem bírja kivárni az 1-2 éves szállítási határidőt, és inkább kéri a szinte azonnal elvihető bemutatópéldányt. Aki türelmes, az persze az ülések méretre szabására, a beltér és a karosszéria egyes részeinek igény szerinti kidolgozására számíthat: a vászontető fazonja, színe példaképp kuncsaftfüggő.

Morgan Plus4

A klasszikus sorozat erőátviteli láncát a Ford szállítja, az alig 900 kilós önsúly miatt már az alap 1,6-os is kellő menetteljesítménnyel bír

Hiába adják ma már alapáron vezetőoldali légzsákkal az összes Morgant, a vásárlók zöme inkább archaikus kormányt kér, így tett a kereskedés is: a Plus4 fabetétes műszerfalához jobban passzol a háromküllős, fakarimás volán. Az indexkar és a váltógomb ebben a példányban műanyag, de kívánságra természetesen ezek is kaphatók régi vágású fazonnal. A vezetési élmény a megjelenéshez hasonlóan sokrétű: alacsony az üléspozíció, kellemesen huzatos a karosszéria, közvetlen, de nem nehéz a kormány. A többi kezelőszerv az autó jellegéhez mindenképpen puha, a pedáltér épp elegendő, a karok kezelése hölgyeknek sem erőjáték. A megjelenés méltóságteljes, a vezethetőség a mai autókéhoz közeli. Furcsa, de az anyagtechnológia fejlődésével a nyitott utastér is egészen merevnek tűnik, a formájával bő hetvenéves, de mai gyártású roadster merevsége a 10-20 éves kabrióknak simán becsületükre válna. A futómű feszes, de még a hazai utakon is elviselhető. A menetteljesítmények lenyűgözőek: a 100-as sprint 7,5 másodperc, a végsebesség 193 km/óra lehet – a lényeg persze nem ez. A 2,0 literes benzines egészen meglepő nyomatékrugalmasságot mutat: akár 1400/perctől, még emelkedőn is elhúz. A fordulatszám változását a motorhang alig, az öblös kipufogóhang annál inkább jelzi. A vezetési élmény kissé harley-davidsonos, és mindenképp jelentős.

Leginkább nyitott tetővel és persze napsütésben élmény használni a Morgant, a felhúzott tető zajszigetelése csekély. Alkalmi használatra azonban kiváló az álveterán, a gyár azoknak ajánlja, akik régi vágású, de mai technikájú, könnyen vezethető sportgépet szeretnének. A belépőár 10 millió forint alatt indul, opció bőven van, a tulajdonképpeni vételár így akár a bázis háromszorosát is elérheti.

  • Karosszéria: kétajtós, kétüléses, könynyűfém/acél alvázon, fa karosszériavázra épített acélkarosszéria/li>
  • Motor: hosszában épített, vízhűtéses, soros négyhengeres, hengerenkénti négyszelepes, négyütemű benzinmotor. Könnyűfém blokk és hengerfej/li>
  • Hengerűrtartalom: 1999 cm3/li>
  • Furat x löket: 87,5×83,1 mm/li>
  • Teljesítmény: 145 LE/107kW, 6000/perc fordulaton/li>
  • Nyomaték: 187 Nm, 4500/perc fordulaton/li>
  • Hajtás: hátsókerékhajtás, 5 fokozatú, szinkronizált manuális váltó/li>
  • Hosszúság x szélesség x magasság: 3960x1700x1145 mm/li>
  • Tengelytáv: 2490 mm/li>
  • Fékek: kétkörös hidraulikus fékrendszer, szervorásegítéssel, elöl hűtött tárcsa-, hátul dobfékek/li>
  • Saját tömeg: 877 kg/li>
  • Átlagfogyasztás: 12,5 l/100 km/li>
  • Gyorsulás (0–100 km/h): 7,5 s/li>
  • Végsebesség: 193 km/h

Kép és szöveg: Katona Mátyás

A Retro Mobil újság 2008/6. számában megjelent cikk rövidített változata

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Autoalkatreszonline24.HU

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Kapható a márciusi Retro Mobil!

A főbb témák: Fiat X1/9, Mávaut csuklós buszok, Opel...

Az Oldtimer Show története

Beszélgetés Kiss Tamással, az Oldtimer Show Kft. ügyvezetôjével. (x)

60 éves a Skoda Octavia

Éppen hatvan éve, 1959 januárjában gördült le a szalagról...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás