Menetszél

2008. december 20. szombat, 16:21

Bentley Mk VI (1948) - Burzsoá

Itthon született újjá az 1948-as Bentley Mk VI. Ma előkelőbb, mint valaha, ráadásul tökéletesen helytáll a modern forgalomban.

Bentley Mk VI

Az összes króm új, és a lámpák foncsora is friss. Nemcsak a főfények, a különálló helyzetjelzők is a sárvédőben ülnek, a fényszórók alatti rácsok mögött a kürtök utaznak, a lökhárító alatti, stílusban paszszoló irányjelzők utólagosak, hisz gyárilag a középső oszlopból kihajló karok jeleznek

Bentley Mk VI

A fa műszerfal a vezetőnél nyitott, az utasnál zárt kesztyűtartót kínál, utóbbi ajtajában felhúzós óra ketyeg. A kormány közepe fix, innen vezérelhető a tempomatot helyettesítő kézigáz, a szívató és a hátsó futómű szintszabályozása

Bentley Mk VI

Nem lehet panasz a hátsó kanapé kényelmére, a vaskos hátsó oszlopon lámpa és a jobb oldalon tükör is helyet kapott, a hátsó ablak rolós

Bentley Mk VI

Fából nincs hiány, az első támlákból felhajtható asztalkák stabilak, a szőnyegezés a kényelemhez hasonlóan az elegáns szalonokét idézi

Bentley Mk VI

A kézifék esernyőnyél, a fordulatszámmérő alatti középső gomb a központi olajozást vezérli

Bentley Mk VI

A 4,25 l-es soros hatosban 5000 mérföldenként kell lecserélni a 10 liternyi olajat és az olajszűrőt, a központi olajozást 500 mérföldenként aktivizálandó

Bentley Mk VI

A nem túl nagy csomagtér ajtaja masszív, hosszabb utakkor komolyabb bőröndtornyot is rá lehet zsúfolni.

Bentley Mk VI

A rendszámtáblát tartó ajtó lefelé nyílik, mögötte a pótkerék

Bentley Mk VI

Felújítása előtt így nézett ki a Bentley belseje

Bentley Mk VI

Elegáns a kétszínű karosszéria, a sárga árnyalat a beltérrel harmonizál. A hátsó sárvédő létezett a kerekeket takaró kivitelben is, a tanksapka ajtaja a mellette lévő krómozott gombbal nyitható

Több szempontból is fontos darab a Mark VI az 1919-ben indult (tehát idén 90 éves) Bentley-kronológiában. Ez az első háború utáni típus, így már a Rolls-Royce-szal közös üzemben, a Cheshire tartománybeli Crewe-ban készült. Radikális váltás abból a szempontból is, hogy megjelenésével a Bentley immár nemcsak önjáró alvázakat gyártott, hanem saját karosszériával kész autókat is. A karosszériaszabóságok azért nem maradtak munka nélkül, az 1946 és 1952 között készült 5208 Mark VI-ból csupán 4190 gördült ki gyári felépítménnyel, a maradék 1018 a különböző karosszériakészítőkhöz került, így születtek az alap négyajtós, négyüléses limuzintól eltérő, akár kétajtós és kabriókarosszériás Mk VI-osok. Ugyanerre az alvázra épült egyébként (szintén 1946-tól) a Rolls-Royce Silver Wraith, 1949-ben pedig a Rolls Silver Dawn már szinte csak hűtőmaszkjában és gyengébb motorjában különbözött a VI-ostól. A részletek tiszteletre méltóak: 4,25 l-es (1951-től 4,5 l), soros hathengeres OHV-vezérlésű motor alumínium hengerfejjel, teljesen szinkronizált váltó. Az elöl-hátul dobokkal dolgozó fékrendszer rásegítős, így a vezethetőség egészen mai, sokat segít, hogy a jobbkormányos kivitelek váltója is a vezető jobb kezéhez került, az ülés tövéből kinövő váltókar a „balos” autókhoz szokottaknak is egészen kézre áll.

Az Mk VI különlegességei a negyvenes években forradalminak számító, sárvédőbe integrált fényszórók. A középső oszlopra függesztett, egymással szemben kitáruló hatalmas ajtók valaha Connolly bőrrel burkolt ülőgarnitúrára nyíltak, az akár háromszemélyesnek is nevezhető, de leginkább kéthelyes hátsó kanapé egyértelműen a fő hely. A vaskos záróoszlop belső oldalán csiszolt üveges lámpa és tükör, a hátsó ablakon árnyékoló kényeztethette a fontos szerződéseit az első üléstámlákból felhajtható faasztalkákon bogarászó prominenseket. A Bentley sokáig őrizte méltóságát, korát azonban egy idő után nem tagadhatta. Még járóképes volt, belseje azonban már inkább a pusztulást mutatta. Gazdája, a vásárláskor az első veteránját kereső Margitay Gyula bár itthon, de angol rendszámmal lelt rá. Nem volt szerelem első találkozásra, de a típus története és a korabeli képek láttán, már csak a kihívás miatt is, a Bentley mellett döntött. Méltán büszke rá, hogy a két év alatt elkészült autón a munka zömét, apósa segítségével. A különböző szakmunkákat persze iparosokra bízta. Jelentős időt töltött az autó a lakatosnál, a karosszériával sok volt a munka, majd negyedév alatt véget ért a fényezés is. Miközben az évek során lemezből szinte csupán gitté vált sárvédők és az egyéb elmállott elemek elkészültek, eltávolították az elképesztően masszív alváz felületi rozsdáit is, az utastér gyakorlatilag új héjat kapott. Ha már nekiláttak az autónak, mindent szétszedtek, ám a motor és a váltó csupán tömítésekből, olajból és szíjakból kért újakat, nemcsak a méretezéssel, az anyagminőséggel sem spóroltak az angolok. Az alapos restaurálás elképesztő kutatómunkát igényelt, hiszen valódi angolosan bonyolult szerkezet a napfénytető, a kormányról kapcsolható szintszabályzós hátsó futómű és a központi olajozás is. Ezek a gyári tartozékok ma mind hibátlanul szolgálnak a hazai muzeális mellett a nemzetközi FIVA-minősítést is csaknem 100 százalékkal teljesítő Bentley-n.

Bentley Mk VI

A műszerfal összetettebb, mint gondolnánk, a sebességmérő mellett a töltés, a motorolaj és a hűtővíz hőfoka, valamint a benzinszint is külön műszeren látható, utóbbi gombnyomásra az olajszintet(!) is mutatja

Hátul a laprugók (rozsdavédelmi okokból) bőrben utaznak, az első független felfüggesztés függőcsapszeges, a pedálok puhák, és még a szervo nélküli kormány sem nehéz. A soros hathengeres a gyújtás ráadása után gombnyomásra indul, alapjáraton és terhelve is bársonyosan simán jár. A 4,25 l-es gép 132 lóereje nem teszi sportautóvá az 1,85 tonnás behemótot, de 15 másodperc alatt azért eléri a 100 km/órás tempót, és akár 160 km/órás robogásra is képes. A fogyasztás talán még meglepőbb, a gyári vegyes érték 17 l/100 km, a tapasztalatok ennél kedvezőbbek, az újjávarázsolt gép országúton 15 liter körül is elgurul. A gyári 6,5×16 colos de diagonál helyett radiál abroncsok a korábbinál stabilabb útfogást és biztonságosabb futást eredményeznek. Az eredetit hordó pótkerékétől mintázatukban ugyanakkor alig ütnek el: Bridgestone kistehergumik.

Érdekes és hasznos tény, hogy az Mk VI-osokba némely későbbi Royce és Bentley alkatrészei is könnyen beépíthetők – az eredetiség rovására, de márkahűen –, egyszerűen szervósítható a kormány, sőt a dobfékek is tárcsákra válthatók. Sok tulajdonos szerint könnyebb ily módon együtt élni a VI-ossal, ráadásul több országban az efféle átépítés a veteránminősítést sem befolyásolja.

Teljesen eredeti és típustiszta főhősünk rangjához illően versenyekre nem jár, csupán találkozókra, kiállításokra. Az elismeréseket így is bőven begyűjti, miként tette tavasszal nálunk, a IV. Lotus Retro Mobil Concours d’Elegance-on is, ahol az 1955-ig gyártottak legszebbjeként tündökölt.

Katona Mátyás

A Retro Mobil újság 2008/6. számában megjelent cikk rövidített változata

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Autoalkatreszonline24.HU

Friss anyagok

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Megjelent a januári Retro Mobil!

A főbb témák: Ikarus 66.62, Indian Chief, alkatrészgyártás 3D...

Közlekedés a budapesti hidakon

A budapesti Duna-hidak és az Alagút gyalogosakra és járművekre...

Eden Cassis Mehari

Cassis egy dél-franciaországi kisváros Marseille mellett, ahol az Eden...

110 éves lesz a Morgan

Jövőre ünnepli fennállásának 110. évfordulóját az 1909-ben alapított Morgan,...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás