Jelen idő

2008. október 19. vasárnap, 12:08

Wartburg 1000 Deluxe (312-1) - Kelet dicsősége

Amikor Kovács Kati 1966-ban meghódította a Táncdalfesztivál zsűrijét, néhány tucatnyi szerencsés már vadonatúj kiskerekű Wartburgjában hangolhatta a slágerekre a Berlin rádiót. Krémszín-fehér Deluxe-kivitelű főszereplőnk hosszas és fáradságos munka árán nyerte vissza eredeti pompáját.

Wartburg 1000 Deluxe

Homokfúvásra nem volt szükség, az eredeti műgyanta olyan egészséges volt, hogy csak meg kellett csiszolni, s jöhetett a kétszínű fényezés. A több mint egymilliós ráfordítás eredménye egy megbízható nosztalgiaautó lett, amely a magyar mellett a FIVA-minősítést is megszerezte

Wartburg 1000 Deluxe

A Deluxe legjellemzőbb külső sajátossága a kétszínű fényezés, az oldaldíszlécsor és a kerék díszkarimája. Az áramvonalas karosszéria tartósan bírja a 110 km/órás sebességet

Wartburg 1000 Deluxe

Az eredeti kormány belső fémváza elgyengült, ezért a volánt egy új, Barkasból vagy kocka-Wartburgból származó fekete darab helyettesíti. A sötét műanyagot világosszürkére festették, így ugyanolyan, mint az eredeti. A Deluxe kárpitozása igényesebb a sima Limousine-énál, s az állítható támlájú első ülés elárulja: a drágább kivitelről van szó

Wartburg 1000 Deluxe

A hátsó pad ajtó melletti kis könyöklője is egyértelműen elárulja: a drágább kivitelről van szó

Wartburg 1000 Deluxe

A FIVA-minősítésen készült képen az eredeti motor mögött jól látszik a jellegzetes alumíniumburkolatban forgó 6 ágú ventilátor. A fontosabb alkatrészek közül csak a főfékhengert nem sikerült újjal pótolni, de mivel ez más, mint a későbbi típusoké, nem sikerült a boltokban, börzéken fellelni

Wartburg 1000 Deluxe

Alig találni olyan Deluxe-ot, ahol a kerék díszkarimája eredeti. Ezeket egy idős tulaj 353-asáról sikerült megmenteni: Gellai úr a kocka-Wartburghoz passzoló díszítőelemért cserébe megkapta a nagy kincsnek számító alkatrészeket. Most radiálabroncsokon fut az autó, de a garázsban már ott sorakoznak az eredeti Pneumant-diagonálok is

Wartburg 1000 Deluxe

A műszerfal színe egyezik az autóéval, a két kerek műszer tükröződik, de legalább szép állapotú.

Wartburg 1000 Deluxe

A belső a gyári hangulatot idézi: működő, hiánytalan rádió, csontszínű kapcsolók. Utóbbiak alatt a kis piktogramokat számítógépes grafikával „feljavították”, s újranyomták

Wartburg 1000 Deluxe

A csomagtartóban gyári szerszámkészlet, néhány, találkozókhoz elengedhetetlen kellék, eredeti ventilátor, valamint az ajándékba kapott kipufogó-toldalék egyike (a másik fel van szerelve) sorakozik. A tankoláshoz segít egy szűkített csővégű tölcsér, amely mellé befér a benzinkút tankolócsöve is. A 20 l benzinnel egy időben folyik le a 0,5 l olaj is, így rögtön elkészül az 1:40-es keverék

Wartburg 1000 Deluxe

A C-oszlop ablaka kihajtható, a mérnökök a hátsó utastér kellemes klímájára is gondoltak

1965 szeptemberében gurult le a futószalagról az első, külsejében alig, de technikájában jelentősen módosított, felfrissített „gömbölyű” Wartburg: a háború előtti műszaki megoldásokat hordozó (az IFA F9 tekinthető szellemi elődjének) típus merev hátsó tengelyét független megoldás váltotta le, laprugó helyett immár spirál ringatta a kasztnit, hátsó kanyarstabilizátor segített az úttartásban, tartósabb, duplacsuklós, tűgörgős féltengely vitte az erőt a kerekekhez, elmaradhatott a korábban sok problámát okozó Hardy-csukló is. A hengerfejbe költözött a vízpumpa, továbbá csendesebb kipufogórendszer eregette a kékes füstöt. S ami egy pillanat alatt elárulta a típusmódosítást: a 15 colos, nagy dísztárcsások helyett 13-as, szolidabb „kupakú” kerekek költöztek a sárvédők alá. Gellai Miklós a MAVAMSZ Műszaki Bizottságának elnökeként benne van a veteránosélet sűrűjében, de az öregautós „fertőzöttség” csak tíz éve kíséri mindennapjait. 1998-ban vásárolta az első, 1965. októberi gyártású, a következő év januárjában forgalomba helyezett Warbiját, s tudatos megfontolásból „kiskerekűt”: egyszerűen karbantartható, komfortos modellt keresett (a nagykerekű számos zsírzópontja miatt sok törődést igényelt, és rugózási tulajdonságai is összehasonlíthatatlanul gyengébbek voltak), s rabul ejtette a Keleti Blokk sokak által legszebbnek tartott karosszériája. A kék-fehér dukkózású Deluxe – azaz jól felszerelt változat – használható, ám közel sem makulátlan állapotban volt. Mellette szólt, hogy korábban semmilyen átalakítást nem hajtottak rajta végre, így ideális felújítási alapnak tűnt. Később vett egy romosabb példányt, és a csapathoz csatlakozott még egy „öszvér” is: annál a nagykerekűalvázra egy baleset után az alkatrészként árult kiskerekűkasztnit (a különbség a két első doblemezen lévő nagyméretű furat, amely helyet ad az első lengéscsillapítók felső rögzítő csavarjainak) csavarozták fel.

Gellai úr 2003-ban, miután feleségével is sikerült megszerettetnie az öregautós világot, nekilátott a restaurálásnak. A kék-fehérről lekerült a doboz, ennek alvázát, motorját és szürke forgalmiját használta fel, s mivel az „öszvér” autó karosszériája volt a legépebb, azt vitte egy győri lakatosmesterhez; kellett ezen is dolgozni, a garázs és a kíméletes használat sem tartotta távol a lemezek belsejéből és sarkaiból a rozsdát. Egyébként mivel az alvázas autók karoszszériája nem regisztrált, ugyanúgy legálisan cserélhető alkatrész, mint egy kilincs vagy egy indexbura. A vidéki „kitérő” másfél évig tartott, viszont a munka minősége kárpótolta a várakozást. A fényezéshez azt a színt választották, ami Gellai Miklós papájának egykori Wartburgját is ékesítette: krémszínben pompázik a kasztni felső része, a Deluxe-díszcsík alatt pedig fehér fényt kaptak a lemezek. Miután a váz- és lemezmunka elkészült, a régi alkatrészek felújításával és újak beépítésével folytatódott a restaurálás, amit Gellai úr saját kezűleg végzett, néha fiai segítettek az összeépítés során. Számos alkatrészt nem sikerült újonnan beszerezni, Magyarországon egyre kevesebben foglalkoznak már Wartburggal.

Wartburg 1000 Deluxe

Egy Barkas hátsó lámpa jelez a hátulról érkezőknek, a pótolhatatlan eredetit félti a tulajdonos

Négy év után, több ezer munkaóra befektetésével tavaly állt négy kerékre az egykori keletnémet sztár, mehettünk egy kört a budai hegyi utakon. Rövid szívatózás, „teligáz”, máris pöfög, ércesen pattog a kis kétütemű. Még mielőtt elindulnánk, benézünk a motorházfedél alá: a makulátlan üregben most nem a gyári, 45 lovas kétütemű kortyolja a keveréket, hanem egy 50 LE-s, ilyen szolgált a 353-asban is. A csere egyszerű óvintézkedés: a garázsban tárolt eredeti erőforrás hengerei már az utolsó gyári túlméretüknél tartanak, nem bírnának ki még egy felfúrást. Márpedig a krém-fehér pöfögős jó időben rendszeres résztvevője öregautós találkozóknak, az eredeti motorszámot hordozó technikát csak különleges alkalmakkor vagy műszaki vizsga idejére célszerű bevetni (motorcsere kényelmes munkatempóban körülbelül másfél óra). Mielőtt nekilódulnánk a túrának, vetek egy pillantást a belsőre: igényes tulajdonosra vallanak a részletek. Az üléseket újrakárpitozták, a tetőn is friss, lágy tapintású szürke szövetet találni, az ajtókon új alapra ragasztott eredeti műanyag kárpit feszül. Minden passzol, még a gyári Berlin Super rádió hangszórójának selymét is sikerült pótolni: a precíz gazda egy lomtalanításon bukkant rá a megfelelő textíliára.

Ajtók záródnak, majd a finom kormányváltóval jöhet a szinkron nélküli egyes, s tovább a többi fokozat, reccsenés vagy nehézség sehol. Aki szereti a kétüteműhangot, annak a magas hangfekvésű „visításból” muzsika lesz. A zajszint sem elviselhetetlen az utastérben. Az 50 lóerő meglepő vehemenciával viszi a Wartburgot, a rossz budai utakon kifejezetten kényelmesen ringatózik az alvázas kocsiszekrény. Visszatérünk a garázshoz, nézem a gömbölyödő, kecses csomagtartófedelet, szinte hallom Kovács Kati jellegzetes hangján a „Nem leszek sohasem a játékszered” című dalt. Gellai úr most kényezteti és örömmel használja a „Warbit”, de már új terveket sző: Alfa Romeo Duetto vagy Mercedes 123 Coupé lehet a következő választottja.

Kép és szöveg: Karner Miklós

A Retro Mobil magazin 2008/5, szeptember-októberi számából

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Autoalkatreszonline24.HU

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Porsche 917 No.1

1969-ben, Genfben mutatta be a Porsche a 917-est, amely...

Kapható a májusi Retro Mobil!

A főbb témák: BMW Isetta 300, Toyota tanulmányautók, folytatódik...

Oldtimer Show 2019

14. alkalommal rendezték meg az Oldtimer Show-t, Budapesten a...

Történelem: Jaguar XJ

Az utolsó Jaguar, amely még a gyáralapító Sir William...

Megjelent az áprilisi Retro Mobil!

A főbb témák: BMW 320/6, Drauz karosszériák, Citroen 2...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás