Jelen idő

2008. október 19. vasárnap, 14:37

Ötvenmillió Peugeot - A munka oroszlánrésze

A Peugeot megdöbbentő és fergeteges veteránbemutatóval ünnepelte ötvenmilliomodik autóját.

Peugeot

Első tesztautónk, az 1938-as, vászontetős 402-es. Nem vezethettük, de utazni is jó volt vele, erőlködés nélkül tartotta a 80 km/órát

Peugeot

Ezt már magunk vezettük: 403-as Peugeot, a hatvanas évek elejéről. Úgy ment, mint új korában

Peugeot

A 401 Eclipse (1935), keménytetejét gombnyomásra emeli egyben a csomagtartóba. Motorja 1,7-es négyhengeres

Peugeot

A 403-as műszerfala. A gyújtáskapcsoló messze alul, a kormányoszlop alatt van

Peugeot

402-esünk műszerfala. A kormányoszlopból kinövő „tojást” megmarkolva, az abból kiálló minikapcsolóval válthatók a félautomata erőátvitel fokozatai

Peugeot

A tengelytáv iszonyúan hosszú, a lengéskényelem és a karosszéria szilárdsága kifogástalan

Peugeot

A 402-es sportváltozata, a Legére a létező legkönnyebb karosszériával, 2,0 literes 55 lóerős motorral. 135 km/órát tudott

A meghívó a mai 407-es kicsit felfrissített, „aligúj” kivitelének vezetésére szólt, de a show-t végül a veteránok vitték el, a két nap nagyobb részét csodaszép öreg oroszlánosok vezetésével tölthettem.

Az invitációt elolvasva nem hittem a szememnek. Szó szerint az állt benne, hogy a gyári múzeum gépeit vezethetjük majd, ráadásul nem is valami inkubátorszerű zárt helyen, hanem kint az utcán, valódi forgalomban… A ránk váró autókat végignézve kiderült, az időskála a harmincas évektől a hetvenesekig terjed. Teljes extázis. De viszonylag gyorsan világossá vált az is, hogy a háború előttiek vezetőülésébe csak a parkolóban engednek, autózni velük kizárólag sofőrrel lehet. Annyi baj legyen…

Peugeot

1967-es 404-esünk belseje. Szinte új

Az első teszttávra nagyjából tíz autóból lehetett választani, a kínálat legérdekesebbjei vitathatatlanul a 30-as évekből való 402-esek voltak. Ráadásul sikerült idejében „lestoppolnunk” az egyik legizgalmasabbat, az 1938-as gyártású vászontetős kabriót. Igen, azt, amiből a lemez tetejét gombnyomásra egyben a csomagtartójába rejtő, hiperritka 402 Eclipse-változat is készült! Legnagyobb örömömre az autón messziről látszott, hogy nem valami agyontutujgatott kincs, hanem igazi, őszinte, „használós” veterán: itt-ott kopott, láthatóan rendszeresen fut hasonló rendezvényeken. Hárman (meg a sofőr) zsúfolódtunk be, indulás! A 2,0 literes 55 lóerős négyhengeres csendességénél csak a váltó karjának formája volt meglepőbb. 402-esünk ugyanis „automata váltós” volt, váltókarja pedig nem más volt, mint egy sosem látott apró pöcök egy, a kormányoszlopból kinövő kar jól megmarkolható végén. Legnagyobb meglepetésemre az aprócska – a jobb kéz hüvelykujjával tologatható – billentyűvel mini H-sémában kellett a fokozatok között lépkedni, úgy, hogy csak az egyes bekapcsolásához és az elinduláshoz kellett kuplungolni, pont, mint a mai WRC-raliautók többségénél. Vezetőnk nem igazán tudta elmagyarázni a szerkezet működését, de úgy tűnt, a váltó teljesen mechanikus, és az erőátvitelt pillanatnyi gyújtáselvételekkel tehermentesítve kapcsol, villámgyorsan. Négy megtermett emberrel a 402 nem volt versenyautó, de a forgalom ritmusát szépen tartotta, meglepően lágyan rugózva, csendesen gurult nyitott tetővel is.

Peugeot

Zuhogó esőben is jó volt veteránozni, a 404-esben minden tökéletesen működött. Az ablaktörlőt alaposan megdolgoztattuk

Másnap (zuhogó esőben) már magunk vezethettünk, persze szigorúan csak háború utáni gépeket. Első választottunk egy csodaszép, eredeti állapotú, mi több, szinte új, fehér, 1967-es 404-es volt. Úgy kaptuk meg a kulcsait, mint máskor a modern tesztautókét: minden különösebb eligazítás nélkül, a szállodai recepción. Nem voltam nyugodt. Nem vagyok kezdő veterános, de bevallom, nem tudtam, hol a 404-es lámpakapcsolója, szívatója, ablaktörlő gombja, egyáltalán hol a hátramenet a kormányváltón… Azért arra emlékeztem, hogy az autó akkor van bezárva, ha az ajtógombok fent vannak, így viszonylag könynyen bejutottunk. Némi szívatókeresgélés, melegítés, rajt! A mélygarázsból kiérve nyakunkba szakadt az északfrancia eső, de szerencsére addigra már az ablaktörlő gombja is megvolt. A 404-es hihetetlenül kezesen viselkedett. Kormányváltója lézerpontosan és leheletfinoman kapcsolt, 1,6-os, 68 lovas OHV-motorja zajtalan, rugalmasan húzott, fékei jól fogtak, és – ez komoly fegyvertény – nem húztak semerre. Lágy, ringó futóműve meglepően csendesen tette a dolgát. Úgy, ahogy volt, el mertünk volna vele indulni Párizsba, sőt.

Alig 15 kilométer után érkeztünk meg Sochaux-ba a Peugeot gyári múzeuma elé. Itt egyéb csodákat is kipróbálhattunk: sofőrrel 401-eseket, 301-eseket, sosem látott gépeket a tízes évekből. De mi inkább a vezethetőknél maradtunk, mentünk egy kört a híres, Columbo-féle 403-as limuzinjával. Az összhatás ugyanolyan volt, mint a 404-esé, de 65 lóerős 1,5-öse az utódénál sokkal gyengébben vitte a négyajtós karosszériát.

Ha nem zuhogott volna egész nap (így a nyitott autók és a háború előttiek jó része eleve kiesett), ma is ott körözgetünk, fülig érő szájjal…

A Retro Mobil magazin 2008/5, szeptember-októberi számából

Kép és szöveg: Szécsényi

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Autoalkatreszonline24.HU

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Porsche 917 No.1

1969-ben, Genfben mutatta be a Porsche a 917-est, amely...

Kapható a májusi Retro Mobil!

A főbb témák: BMW Isetta 300, Toyota tanulmányautók, folytatódik...

Oldtimer Show 2019

14. alkalommal rendezték meg az Oldtimer Show-t, Budapesten a...

Történelem: Jaguar XJ

Az utolsó Jaguar, amely még a gyáralapító Sir William...

Megjelent az áprilisi Retro Mobil!

A főbb témák: BMW 320/6, Drauz karosszériák, Citroen 2...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás