Jelen idő

2008. július 19. szombat, 11:48

Az Audi-múzeum rejtett titkai - Kincsvadászok

Az Audi tíz éve hozta létre a márka és az Auto Union többi patinás leányvállalatának múltjával foglalkozó Tradition-részlegét, a gyár múzeumában azóta pezseg az élet. Sikerült bejutnunk a raktárba, ahol az öreg járművek várják, hogy rivaldafénybe kerüljenek.

Audi-múzeum

Raliászok a nyolcvanas évekből. Ezeket is kiviszik, s ha kell, újból teljes gázzal keresztben csúsznak a murván. Walter Röhrl vagy Mouton kisasszony bármikor beleülhetne valamelyikbe

Audi-múzeum

Amerikában rajongtak a DKW Monzáért, mert hasonlított a Porschéra, de ára annak töredéke volt. A sarokban az a Horch 830-as pihen, amit Charles de Gaulle még tábornok korában éveken át használt felvonulásokon. A későbbi francia elnök ezzel a gesztussal akart tisztelegni a német kapitány előtt, aki lebeszélte Hitlert Párizs lebombázásáról

Audi-múzeum

Motorokból nincs hiány, két DKW-versenyparipa nyitja a sort

Audi-múzeum

Ez is egy Horch, mégpedig az utolsó, ami egyetlen példányban készült, miután a szovjetek hazavitték az egész gyárat, és az újjáalakuló Auto Union cég lelkes konstruktőrei elkészítették az igazgató számára. Egy amerikai roncstelepen bukkantak rá, ott nem is tudták, miféle kincs van a birtokukban

Audi-múzeum

Az Audi 80-as műszaki alapjait használó prototípusnál a légellenállás csökkentésére törekedtek (az érték a rendszám helyén olvasható: CW=0,198). Mögötte az A2-es egy korai próbadarabja

Audi-múzeum

Egyhengeres DKW-motorkerékpár, nyitott Auto Union és Wanderer a kezdeti évekből. A csarnok rejtett ritkaságait minden autósmúzeum megirigyelhetné

Audi-múzeum

Előtérben a kétütemű DKW 1000 SP, formája nagyon hasonlít az 1957-es Ford Thunderbirdére. Mögötte sorakoznak a versenyre váró veteránok

Sokak szerint a múzeumban nem a nagyközönség elé kitett portéka a legizgalmasabb, inkább a színfalak mögötti világ rejti a különleges élményt. Az ingolstadti Audi Forum területén álló, többszintes csupa üveg kiállítócsarnokban van elég néznivaló, a cég mégis arra a raktárra hívta fel a figyelmünket, ahol a háttérmunka zajlik, s ahol az idős két- és négykerekűek parkolnak. A központtól mindössze tízpercnyi autóútra lévő háromszintes kockacsarnok kívülről nem árul el semmit a benne lévő kincsekről, de a széles garázskapu felhúzása után varázslatos világba csöppenünk. Jobbra Michéle Mouton és Fabrizia Pons Audi quattrója pihen Valter Röhl fenevadja mellett, velük szemben egy Audi 100 Coupé a hetvenes évekből, az Auto Union néhány kétütemű népautója s három hatalmas Horch a harmincas évekből. Mind kifogástalan, és – ahogy túravezetőnktől megtudjuk – bevetésre kész állapotban. Itt „trenírozzák” ugyanis az autókat az évi csaknem tucatnyi versenyre; van, hogy az eredeti ralikocsikat éles körülmények között egykori pilótáik kormányozzák, ilyenkor nem kímélik a technikát. Itt a napi karbantartási munkák mellett kisebb javításokat is elvégeznek, gumicsere, olajcsere mellett a motorikus probléma sem fog ki a szerelőkön. Ugyanakkor a restaurálás másutt folyik. Szerte Németországban találhatók olyan üzemek, ahol az Audi megbízásából veterán Auto Union-autókon dolgoznak. Egy egykori keletnémet mesterrel a legelégedettebbek, aki már az egyesülés előtt is az öreg járművekre szakosodott. Az itteniek szerint sokkal szebb munkát végez, mint más nevesebb restaurátor. Az elfekvő készlet több mint 150 darabot számlál, ezeket tíz éve gyűjtik, a legkülönbözőbb módszerekkel. Sok az úgynevezett „felhajtó”, aki ismeri a különböző márkák modelljeit ától cettig, s figyeli a nemzetközi magazinokat, aukciókat. Ha valahol feltűnik egy darab, megkeresik az Audit és a tulajdonost, és indul az alku. Van olyan Horch-ritkaság, amelyről amerikai gazdája nem mondott le, csak kiállítani adta kölcsön a cégnek, cserébe némi dollárhalom mellett teljes felújítást is kért. De vettek autót Horch-kereskedő megőrzött készletéből, találtak favázas Audi-ritkaságot autósújság hirdetési rovatában, az egyetlen eredetiben megmaradt Auto Union Type C „Ezüst Nyíl” versenyautó pedig a volt Szovjetunió területén pusztult, onnan sikerült ismét Németföldre cipelni. A teljes kínálatot megnézhettük az első és a második szint patikatiszta termeiben; szép rendben sorakoznak olyan típusok, amiket néhány éve még autószalonokon mutogattak prototípusként (például a Q7-es, a 100 Avant vagy az A6 Allroad), de a többség túl van már az ötvenedik évén is.

Az ide „száműzött” relikviák szerephez jutnak a múzeum időszakos kiállításain (a mostaniról lásd keretes írásunkat), az állandó tárlatot azonban csak egyben alakítják át, így oda nehezebb bekerülni. Mindenesetre öröm, hogy a négykarikások is büszkék a múltjukra, és ennek java részét megosztják az öregautó-mániás közönséggel.

Audi-múzeum

Üzemképes az osztrák Max Reisch átépített Steyr Typ 100-asa. A professzor 1935-ben indult ázsiai túrára, a 32 lóerős platós autóval két évig tartott a 40 ezer kilométeres erőpróba

2009. január 7-ig tart nyitva az az időszaki kiállítás, amelyen a világot átszelt járműveké a főszerep. A tárlaton nemcsak az Audi- és a Volkswagen-csoport emlékezetes túrázóit nézheti meg a közönség, több konkurens márka sikeres expedíciós típusa felvonul. A német nyelvű feliratokból kiderül, hogy egy-egy autó milyen erőpróbán bizonyított, s miként küzdötték le a pilóták az embertelen körülményeket. Ott van Karl Benz feleségének 1888-as háromkerekűje, amellyel 180 km-t sikerült megtennie Bertha asszonynak. Mellette feltűnik többek között az 1922-es Szahara-túra hőse, a lánctalpas/kerekes Citroën Autochenille B2, valamint Miroslav Zikmund és Jiri Hanzelka Tatra 87-ese is, amellyel 1947-ben keltek útra, és 90 ezer kilométert tettek meg három év alatt. Ehhez képest hozzánk nagyon közel van a múzeum, érdemes elvándorolni a vándorkiállításra.

Kép és szöveg: Karner Miklós

A Retro Mobil újság 2008/6. számában megjelent cikk rövidített változata

Nyomtató barát verzió

Hozzászólások

Autoalkatreszonline24.HU

Friss anyagok

GAZ-12 ZIM Hyperliner

Korábbi Volga és Pobeda tervei után, a Gorkij Autógyár...

Megjelent a februári Retro Mobil!

A főbb témák: Renault Vivastella, Mávaut hotelbusz, Harley-Davidson Servicecar,...

Elektromos Aston Martin

Az elektromos autózás a veteránokra is egyre nagyobb hatással...

Porsche 917 No.1

1969-ben, Genfben mutatta be a Porsche a 917-est, amely...

Kapható a májusi Retro Mobil!

A főbb témák: BMW Isetta 300, Toyota tanulmányautók, folytatódik...

Oldtimer Show 2019

14. alkalommal rendezték meg az Oldtimer Show-t, Budapesten a...

Történelem: Jaguar XJ

Az utolsó Jaguar, amely még a gyáralapító Sir William...

Megjelent az áprilisi Retro Mobil!

A főbb témák: BMW 320/6, Drauz karosszériák, Citroen 2...

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás